17.05.2016 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 17.05.2016, sygn. 1061-IPTPP2.4512.163.2016.1.MM, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, sygn. 1061-IPTPP2.4512.163.2016.1.MM

Wnioskodawca nie będzie odpowiadał solidarnie za zaległości podatkowe dostawców.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia 2016 r. (data wpływu 22 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku solidarnej odpowiedzialności Wnioskodawcy za zaległości podatkowe dostawcy przy obrocie paliwami jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku solidarnej odpowiedzialności Wnioskodawcy za zaległości podatkowe dostawcy przy obrocie paliwami.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego, której przedmiotem przeważającej działalności jest świadczenie usług w zakresie obsługi urządzeń odpopielania oraz zagospodarowania produktów spalania i gipsu, powstających w procesie spalania węgla i biomasy przy produkcji energii elektrycznej. Wnioskodawca prowadzi również działalność w zakresie gospodarki magazynowej i wspomagania zaopatrzenia materiałowego oraz zabezpieczenia potrzeb transportowych w zakresie ciężkiego sprzętu budowlano-montażowego, jak również obsługi i organizacji przewozów osobowych. W zakresie prowadzonej przez siebie działalności Wnioskodawca zajmuje się również wykorzystywaniem na potrzeby własne paliw płynnych oraz sprzedażą tychże paliw w oparciu o stosowną koncesję. W tym też celu Wnioskodawca kupuje paliwa płynne w postaci oleju napędowego od różnych dostawców, którymi są polskie firmy. Przed zakupem paliw płynnych Wnioskodawca poprzez swoje służby, sprawdza wiarygodność potencjalnych dostawców paliwa - żądając na tę okoliczność różnych dokumentów. Spółka rozważając zakupy paliwa od nowych podmiotów, na tyle na ile może, zasięga informacji o nowych dostawcach, prosząc o kserokopie ich koncesji na handel paliwem, dokumenty z KRS, etc. Wnioskodawca wskazuje, iż każdy z tych podmiotów, zgodnie z żądanymi dokumentami, jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca rozważając współpracę z potencjalnymi dostawcami paliw płynnych nie ma żadnych podstaw by sądzić, że podmioty te nie zapłacą do swoich urzędów skarbowych podatku VAT od sprzedaży paliwa do Wnioskodawcy. Wprost przeciwnie Wnioskodawca uważa, iż potencjalni dostawcy zapłacą podatek VAT od sprzedaży paliwa do Wnioskodawcy.

Na podstawie dotychczasowej sprzedaży oraz zużycia w zakresie własnym, Wnioskodawca posiada wiedzę, co do ilości paliwa, które musi kupić od swoich dostawców w każdym miesiącu roku. Opierając się na dotychczasowej praktyce Wnioskodawca ustalił, iż miesięcznie potrzebuje 200m oleju napędowego i taką też ilość kupuje. Tym samym, zakup ww. ilości paliwa płynnego wygeneruje po stronie wydatkowej Wnioskodawcy kwotę 600.000,-PLN netto (nie wyższą niż 1.000.000,-PLN). Oznacza to, iż miesięczna dostawa oleju napędowego na rzecz Wnioskodawcy, obarczona będzie obowiązkiem zapłaty podatku należnego VAT w wysokości 138.000,-PLN.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne