Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (608094)
      • Kadry i płace (26134)
      • Obrót gospodarczy (88861)
      • Rachunkowość firm (3841)
      • Ubezpieczenia (35961)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    22.10.2015 Podatki

    Interpretacja indywidualna z dnia 22.10.2015, sygn. IPPP1/4512-842/15-2/JL, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPP1/4512-842/15-2/JL

    Bank jako podmiot dokonujący importu usług winien zatem rozliczać wystawione faktury ostateczne, dokumentujące powstanie dodatkowej kwoty do zapłaty (in plus) na bieżąco - w miesiącu, w którym powstaje obowiązek podatkowy z tytułu wykonania usługi (zakończenie projektu, realizacja wszystkich jego postanowień).

    Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 maja 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Z 2015 poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2015 r. (data wpływu 10 sierpnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego dla dodatkowej kwoty do zapłaty jest nieprawidłowe.

    UZASADNIENIE

    W dniu 10 sierpnia 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego dla dodatkowej kwoty do zapłaty.

    We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

    Bank S.A. (dalej: Bank lub Wnioskodawca) - będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT), posiadając siedzibę na terytorium Polski, prowadzi działalność bankową na podstawie stosownego zezwolenia wydanego przez Komisję Nadzoru Finansowego, w oparciu o regulacje ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. prawo bankowe. Bank należy do międzynarodowej grupy kapitałowej Bank AG (dalej: Grupa D ). Bank AG (dalej: D AG) jest podmiotem dominującym w Grupie D -100% akcjonariuszem Wnioskodawcy. D AG posiada siedzibę dla celów podatkowych w Niemczech. W ramach prowadzonej działalności operacyjnej, podobnie jak inne podmioty z Grupy D , Bank korzysta z różnego rodzaju systemów informatycznych o charakterze globalnym (dalej w skrócie: systemy grupowe). Systemy grupowe są własnością D AG oraz utrzymywane i rozwijane są przez ten podmiot albo przez zewnętrznych usługodawców lub wyspecjalizowane działy informatyczne innych podmiotów z Grupy D (wszystkie te podmioty posiadają siedzibę dla celów podatkowych w innych niż Polska państwach). Rozwiązanie polegające na istnieniu wspólnych systemów grupowych jest formą wspólnego przedsięwzięcia i wynika z jednej strony z chęci oferowania klientom jednolitych co do jakości i poziomu zaawansowania usług bankowych na całym świecie a z drugiej na zmniejszeniu tym samym kosztów infrastruktury informatycznej i związanych z tym usług serwisowych i prac rozwojowych. Wystandaryzowane pod względem funkcjonalności i jakości systemy informatyczne udostępniane globalnie wszystkim podmiotom z Grupy D pozwalają również na efekty synergii w postaci wspólnych korzyści z wszelkich prac rozwojowych prowadzonych na tych systemach. Beneficjentami prac polegających na utrzymaniu i serwisowaniu systemów grupowych (koszty typu Run the Bank) oraz usprawnień/rozwoju tych systemów (typ kosztu Change the Bank) są bowiem wszystkie podmioty Grupy D , w tym Bank. Podział kosztów odbywa się na podstawie ramowej umowy o podziale kosztów (Cost Contribution Arrangement, dalej: Umowa CCA) zawierającej postanowienia w zakresie metodologii rozliczeń oraz umów szczegółowych obejmujących kwestie techniczne i operacyjne. Umowa CCA, której stronami są podmioty z Grupy D jest zgodna z wytycznymi OECD wynikającymi z Rozdziału VIII Transfer Pricing Guidelines for Multinational Enterprises and Tax Administrations by the Organisation for Economic Co-operation and Development. Ewidencjonowanie przez project managerów z działów IT wszelkich prac rozwojowych czy też usług związanych z utrzymywaniem i serwisowaniem systemów grupowych odbywa się przy zastosowaniu dedykowanych systemów rozliczeniowych - dbClarity oraz Acorn i przy wsparciu dedykowanego shared service centre (podmiotu administrującego z Filipin). Do systemów rozliczeniowych (dbCIarity, Acorn) wszelkie tego typu prace/usługi wprowadzane są jako odrębne projekty, których koszty rozdzielane są między beneficjentami tych usług (tj. podmioty z Grupy D korzystające z danych systemów grupowych) wg zdefiniowanych kluczy alokacji. W systemach rozliczeniowych zawarta jest cała dokumentacja realizowanych prac a zabudżetowane na dany projekt koszty dzielone są wg właściwych dla danego przedsięwzięcia kluczy alokacji na podmioty z Grupy D będące beneficjentami prac (w tym na Bank - w przypadku systemów grupowych, z których korzysta). Następnie w cyklach miesięcznych (miesiące kalendarzowe) poszczególne podmioty z Grupy D (beneficjenci) otrzymują z systemu wyliczenia zaalokowanych kosztów danego projektu (zabudżetowane koszty wewnętrznych zasobów zaangażowanych w dany projekt i zewnętrznych dostawców) i faktury, które po weryfikacji ich prawidłowości są opłacane przez te podmioty (w tym Bank). Faktury te, mimo, że wystawiane za dany miesiąc kalendarzowy, mają de facto charakter zaliczkowy, bowiem po zakończeniu danego projektu (np. wdrożeniu zmiany do danego systemu grupowego i finalnym rozliczeniu kosztów z zewnętrznym dostawcą i rekalkulacji poniesionych kosztów własnych) następuje tzw. true up, czyli urealnienie zabudżetowanych kosztów do faktycznie poniesionych i jeśli faktycznie poniesione koszty okazały się niższe/wyższe to wystawiane są odpowiednie ostateczne faktury in minus lub in plus korygujące rozliczenie za dany okres(y). Zwykle kwoty zabudżetowane odpowiadają finalnym (ostatecznym) kwotom faktycznie wydatkowanym na dany projekt, niemniej występują przypadki gdy realne koszty danego projektu są niższe a niekiedy wyższe od zabudżetowanych. Do czasu otrzymania zatem ostatecznych faktur rozliczających koszty projektu in plus lub in minus (w dniu akceptacji ostatecznego wyliczenia kosztów projektu wystawiane są stosowne faktury lub noty kredytowe) podmioty z Grupy D będące beneficjentami usług (w tym Bank) nie mają wiedzy na temat ostatecznej wysokości kosztów danego projektu, ponieważ jest on prowadzony przez jednostkę wiodącą IT w danym projekcie z Grupy D (zwykle z D AG, ale również innych podmiotów z Grupy D dysponujących odpowiednimi działami IT, które samodzielnie lub wespół z zewnętrznymi dostawcami usług realizowały dany projekt).

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Proces wystawiania faktur w KSeF 2.0
    • Jak rozliczyć w księgach rachunkowych zaginięcie wysłanego kurierem towaru, gdy klient go nie otrzymał i za niego nie zapłacił
    • Nadawanie uprawnień do korzystania z KSeF – rodzaje uprawnień, procesy i modele
    • Kary za nieprawidłowe parkowanie są z VAT-em – potwierdza MF
    • Kary umowne za wypowiedzenie umowy z winy najemcy są opodatkowane VAT – Szef KAS zmienił stanowisko
    • USTAWA z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Art./§ 7 19a 108
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    18.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 18 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.724.2025.3.KK
    Czytaj więcej
    18.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 18 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.807.2025.1.ICZ
    Czytaj więcej
    17.12.2025 Podatki
    Wskaźnik: Krajowe zwolnienie podmiotowe w 2026 r.
    Czytaj więcej
    15.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 15 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.1113.2025.1.ALN
    Czytaj więcej
    12.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.588.2025.3.MAZ
    Czytaj więcej
    12.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.752.2025.3.AR
    Czytaj więcej
    12.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.760.2025.3.SR
    Czytaj więcej
    12.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.759.2025.3.SR
    Czytaj więcej
    12.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.749.2025.3.AR
    Czytaj więcej
    11.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 11 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.317.2020.11.PRP
    Czytaj więcej
    11.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 11 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.569.2025.2.AS
    Czytaj więcej
    10.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.757.2025.2.MB
    Czytaj więcej
    09.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 9 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.905.2025.3.JM
    Czytaj więcej
    08.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.878.2025.1.AM
    Czytaj więcej
    05.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.753.2025.3.MG
    Czytaj więcej
    05.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.780.2025.1.SR
    Czytaj więcej
    05.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.514.2025.2.IG
    Czytaj więcej
    05.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.578.2025.1.IG
    Czytaj więcej
    04.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 4 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.975.2025.2.JS
    Czytaj więcej
    04.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 4 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.682.2025.3.IK
    Czytaj więcej
    03.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 3 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.848.2025.1.EW
    Czytaj więcej
    03.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 3 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.1003.2025.1.AJB
    Czytaj więcej
    03.12.2025 Podatki
    Zmiana interpretacji indywidualnej z dnia 3 grudnia 2025 r., Szef Krajowej Administracji Skarbowej, sygn. DOP7.8101.116.2025.APMU
    Czytaj więcej
    03.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 3 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.607.2025.3.AM
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.