Interpretacja indywidualna z dnia 07.10.2015, sygn. ITPP2/4512-703/15/EB, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/4512-703/15/EB
Prawo do odliczenia przez Gminę podatku naliczonego z faktur zawierających nieprawidłowości, dotyczące oznaczenia nabywcy bez konieczności korygowania takiej faktur.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2015 r. (data wpływu 8 lipca 2015 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia przez Gminę podatku naliczonego z faktur zawierających nieprawidłowości, dotyczące oznaczenia nabywcy bez konieczności korygowania takiej faktury jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 lipca 2015 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia przez Gminę podatku naliczonego z faktur zawierających nieprawidłowości, dotyczące oznaczenia nabywcy bez konieczności korygowania takiej faktury.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.
Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od dnia 1 stycznia 2005 r. składa deklaracje VAT-7 do właściwego urzędu skarbowego i rozlicza z tego tytułu podatek. Do dnia 31 grudnia 2004 r., zarejestrowany jako podatnik podatku od towarów i usług był Urząd Miasta i Gminy, jednak podmiot ten zaprzestał działalności jako podatnik podatku od towarów i usług poprzez złożenie zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R aktualizującego dane podatnika ze wskazaniem okoliczności określającej obowiązek podatkowy braku występowania Urzędu jako podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina i Urząd posiadają dwa odrębne NIP. Niemniej jednak Gmina składając deklaracje VAT do właściwego urzędu skarbowego i rozliczając z tego tytułu podatek, wskazuje jako nazwę podatnika Miasto i Gminę. Dotychczasowa praktyka Gminy w tym zakresie nie była nigdy kwestionowana przez właściwy urząd skarbowy. Do końca 2004 r. faktury zakupowe Gminy, dokumentujące wydatki, wystawiane były z podaniem na nich nazwy oraz NIP Urzędu. Natomiast od stycznia 2005 r. zasadniczo wszystkie faktury zakupowe, dokumentujące wydatki Gminy wystawiane były/są z podaniem na nich NIP Gminy, zaś jako nazwa podatnika wskazywane było/jest Miasto i Gmina. W świetle powyższego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Gmina chciałaby uzyskać potwierdzenie odnośnie poprawności przeprowadzenia ewentualnych korekt przeszłych i przyszłych rozliczeń z tytułu VAT. Gmina pragnie zaznaczyć, że w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym pytanie Gminy dotyczące korekt przeszłych rozliczeń z tytułu VAT, dotyczy wyłącznie tych okresów, co do których prawo do skorygowania rozliczeń z tytułu podatku VAT nie wygasło/nie uległo przedawnieniu na podstawie przepisów szczególnych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty