Interpretacja indywidualna z dnia 23.02.2015, sygn. ITPP1/443-1480/14/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/443-1480/14/AP
Opodatkowanie sprzedaży gruntu niezabudowanego.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2014 r. (data wpływu 25 listopada 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu niezabudowanego - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 listopada 2014 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu niezabudowanego.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca wszedł w posiadanie nieruchomości gruntowej niezabudowanej na terenie Miasta ... . Nieruchomość tą nabył w latach siedemdziesiątych w formie darowizny od rodziców. Od chwili nabycia grunt ten miał charakter rolny. W latach 80-tych Gmina w wyniku rozbudowy miasta, objęła niniejszy grunt planem zagospodarowania przestrzennego. Do dnia złożenia wniosku plan zagospodarowania przestrzennego wielokrotnie zmieniano, wyłączając m.in. możliwość zabudowy przedmiotowego gruntu jakimikolwiek budynkami. Powyższe wynika z faktu, że grunt sąsiaduje z terenem lotniska miejskiego i pozostaje w bezpośredniej bliskości z tzw. strefą nalotów samolotów. Tym samym formalnie przedmiotowy grunt w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jest sklasyfikowany jako grunt przeznaczony pod zabudowę, lecz ten sam plan zagospodarowania przestrzennego, zakazuje jednocześnie jakiejkolwiek zabudowy przedmiotowego gruntu. Obecnie działkę tą chce przejąć Gmina. Wnioskodawca zamierza zbyć niniejszy grunt. Tym samym nie dojdzie do wywłaszczenia, zostanie zawarta stosowna umowa, a Gmina działkę gruntu przejmie na własność. Zaznaczenia również wymaga fakt, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEiDG. W tym zakresie Wnioskodawca jest również zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działka, którą zamierza zbyć stanowi jego majątek prywatny. Nie została nabyta do działalności gospodarczej, nie została nigdy włączona do prowadzonego przedsiębiorstwa. Nigdy również nie została zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej. W świetle przepisów powołanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 9) opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatna dostawa towarów (terenów) niezabudowanych innych, niż tereny budowlane. Z kolei art. 2 pkt 33 ustawy definiuje, że przez tereny budowlane należy rozumieć grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty