Interpretacja indywidualna z dnia 21.07.2014, sygn. ITPP1/443-435/14/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/443-435/14/MS
Czy Gmina w przypadku zawarcia ze Spółką umowy odpłatnej dzierżawy Infrastruktury Gminnej czynności wykonywane w ramach ww. umowy stanowić będą czynności podlegające opodatkowaniu VAT i niekorzystające ze zwolnienia z VAT?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2014 r. (data wpływu 22 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dzierżawy Infrastruktury Gminnej oraz sposobu dokonania korekty podatku naliczonego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 kwietnia 2014 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dzierżawy Infrastruktury Gminnej oraz sposobu dokonania korekty podatku naliczonego.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina M jako jednostka samorządu terytorialnego jest obecnie zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca składa deklaracje VAT za miesięczne okresy rozliczeniowe. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej na obszarach położonych na terenie Gminy. W ramach realizacji przedmiotowych inwestycji Gmina występowała w charakterze inwestora. W szczególności Gmina przeprowadziła inwestycje w zakresie budowy, rozbudowy i modernizacji sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej. Część przedmiotowej infrastruktury była przedmiotem inwestycji Gminy w latach 2004-2013 i została już oddana do użytkowania. Ta część infrastruktury jest przedmiotem niniejszego wniosku. Poszczególne części infrastruktury miały wartość początkową przekraczającą 15.000 zł i byty traktowane dla celów księgowych jako oddzielne środki trwałe. Infrastruktura będąca przedmiotem niniejszego wniosku została sfinansowana wyłącznie ze środków własnych Gminy. Na terenie Gminy funkcjonuje Zakład Gospodarki Komunalnej w M, działający w formie samorządowego zakładu budżetowego. Przedmiotem działalności ZGK jest m.in. zajmowanie się gospodarką wodno-kanalizacyjną Gminy. Zgodnie z praktyką Gminy, poszczególne odcinki kanalizacji sanitarnej oraz wodociągowej po ich wykonaniu i oddaniu do użytkowania były przekazywane sukcesywnie do użytkowania do ZGK. Powyższe przekazania miały charakter bezumowny (tj. nie została wydana zarówno żadna uchwała Rady Gminy, ani nie doszło do zawarcia umowy dotyczącej użytkowania infrastruktury) i następowały jedynie w oparciu o księgowe dokumenty. ZGK nie ponosił żadnych dodatkowych opłat z tego tytułu na rzecz Gminy. Do tej pory ZGK pełnił funkcję dostawcy usług w zakresie odprowadzania ścieków i zaopatrzenia w wodę dla mieszkańców oraz przedsiębiorców na terenach Gminy. Tym samym ww. podmiot rozliczał ww. sprzedaż usług dla celów podatku VAT. Gmina nie zawierała żadnych umów w tym zakresie. Ze względu na brak związku pomiędzy nakładami związanymi z inwestycjami w infrastrukturę a działalnością opodatkowaną VAT, Gmina dotychczas nie odliczała podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji w infrastrukturę i nie ujmowała takich kwot w ewidencji VAT podatku naliczonego. W 2013 r. Gmina rozpoczęła działania dotyczące reorganizacji, mającej na celu uporządkowanie poszczególnych działań wykonywanych w ramach realizacji zadań własnych Gminy. W 2013 r. Zakład w oparciu o księgowe dokumenty przekazał część dotychczas użytkowanej infrastruktury z powrotem do Gminy, natomiast część infrastruktury, m.in. Budynek administracyjno-socjalny przy SUW M, Oczyszczalnię ścieków, Stację uzdatniania wody M, Studnie głębinowe M i K, Przepompownie wody w M, M, , rurociągi PVC o dł. 72 km, sieć kanalizacji sanitarnej o dł. 6,8 km; grunty, pozostała w użytkowaniu Zakładu. Natomiast w dniu 23 grudnia 2013 r. Gmina zawarła z ZGK porozumienie o odpłatnym świadczeniu usług przesyłu wody i ścieków, na podstawie którego Gmina udostępniła Zakładowi Infrastrukturę Gminną za wynagrodzeniem. Na podstawie Porozumienia, Gmina pobiera wynagrodzenie od Zakładu z tytułu użytkowania Infrastruktury Gminnej. Porozumienie pomiędzy Gminą a ZGK potwierdziło prawo Zakładu do używania Infrastruktury Gminnej i pobierania pożytków z tego tytułu, w szczególności w formie opłat za dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków. Gmina z tego tytułu wystawia na ZGK faktury VAT z zastosowaniem podstawowej stawki podatku VAT oraz wykazuje te transakcje w swoich rejestrach VAT, jak i rozlicza podatek VAT należny z tego tytułu do Urzędu Skarbowego w E. Prawidłowość takiego podejścia została potwierdzona przez Ministra Finansów w interpretacji indywidualnej wydanej dla Gminy w dniu 4 lutego 2014 r. (znak: ITPP2/443-1217/13/AK). Obecnie Gmina planuje dalsze działania reorganizacyjne. W zakresie działalności wodno-kanalizacyjnej mają one objąć wszystkie jej elementy, włączając także przekazanie infrastruktury użytkowanej dotychczas przez Zakład do odrębnego podmiotu. Zmiany dotyczyć będą w szczególności wydzielenia zadań związanych z dostawą wody i odbiorem ścieków, które dotychczas realizowane były przez Zakład, do tego odrębnego podmiotu. Działania, jakie Gmina planuje podjąć, to w pierwszej kolejności przekształcenie Zakładu w spółkę prawa handlowego, w której 100% udziałowcem będzie Gmina. Podmiotowi temu zostaną powierzone zadania m.in. z zakresu odprowadzania ścieków i zaopatrzenia w wodę mieszkańców oraz przedsiębiorców na terenie Gminy. Planowane przekształcenie ZGK w Spółkę nastąpi na podstawie art. 22-23 Ustawy o gospodarce komunalnej, poprzez jego likwidację celem zawiązania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Przepisy art. 22-23 UGK regulują jeden ze szczególnych trybów przekształcenia zakładu budżetowego. W ramach tego trybu samorząd wnosi na pokrycie kapitału zakładowego spółki wkład w postaci mienia zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji. Jednocześnie spółka powstała w wyniku przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością zakładu budżetowego, dzięki czemu może przejąć wykonywanie jego dotychczasowych zadań. Tytułem wkładu niepieniężnego Gmina wniesie do Spółki składniki mienia Zakładu pozostałe po jego likwidacji (w szczególności Infrastrukturę Zakładową, środki trwale nabyte przez Zakład, takie jak maszyny, urządzenia, samochody, a także umowy z kontrahentami, należności i zobowiązania, know-how), a spółka zapewni ciągłość działalności wykonywanej przez Zakład. Planowane przekształcenie Zakładu w Spółkę nastąpi w 2014 r. W dalszej kolejności Gmina planuje zawrzeć ze Spółką powstałą po przekształceniu Zakładu umowę odpłatnej dzierżawy Infrastruktury Gminnej. Zgodnie z planami Gminy do zawarcia wybranej umowy w odniesieniu do Infrastruktury Gminnej oddanej do użytkowania mogłoby dojść także jeszcze w 2014 r.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty