15.07.2013 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 15.07.2013, sygn. IPPB4/415-290/13-3/MP, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB4/415-290/13-3/MP

zakres zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia otrzymanego w związku z pracą w Komisji Arbitrażowej

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 30.04.2013 r. (data wpływu 30.04.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia otrzymanego w związku z pracą w Komisji Arbitrażowej jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.04.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia otrzymanego w związku z pracą w Komisji Arbitrażowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W NATO funkcjonuje Program Inwestycyjny NATO w Dziedzinie Bezpieczeństwa (angielska skrócona nazwa NSIP). Celem programu jest pozyskanie i zwiększenie zdolności wojskowych (operacyjnych), Sojuszu. Cel ten realizowany jest poprzez realizację w ramach NSIP projektów inwestycyjnych w infrastrukturę wojskową, (systemy łączności i dowodzenia itp.) na terenie państw członkowskich, w tym w Polsce. Organy NATO w formie jednostronnej decyzji (deklaracji) autoryzują państwo członkowskie do realizacji projektu inwestycyjnego na swoim terytorium ze środków programu NSIP, przekazując na ten cel środki finansowe. Program NSIP i projekty wchodzące w skład programu ma więc charakter pomocy bezzwrotnej. Podstawowym sposobem realizacji projektów jest przeprowadzenie przetargu międzynarodowego, według ściśle ustalonej procedury NATO (Procedura przetargu międzynarodowego o sygnaturze AC/4-D/2261). W przetargu mają prawo brać udział firmy z wszystkich państw członkowskich NATO. Ta sama procedura przetargowa NATO określa również sposoby rozpatrywania odwołań i protestów firm, których oferty zostały odrzucone w trakcie przetargu. W przypadku, kiedy firmy te pochodzą z państw NATO innych niż państwo organizatora przetargu, sprawa rozstrzygnięcia odwołania nabiera charakteru sporu międzynarodowego. Organy N. formalnie deklarują powstanie sporu międzynarodowego, co jednocześnie powoduje wstrzymanie prac nad realizacją danego projektu. Do rozstrzygnięcia sporu Sekretarz Generalny N. powołuje trzyosobową komisję, zwaną Komisją Arbitrażową, w skład której wychodzą przedstawiciele państw niezaangażowanych w spór. Komisja wydaje orzeczenie-decyzję, która obowiązuje obie strony. Decyzja komisji jest ostatecznym rozstrzygnięciem sporu, brak jest możliwości wniesienia odwołania (jednoinstancyjność). Prace komisji muszą się zakończyć w ciągu 28 dni od daty jej powołania. W Sojuszu w 2012 r. powstał spór pomiędzy Grecją, krajem który w formie jednostronnej deklaracji N. otrzymał do realizacji na swoim terytorium projekt NSIP i zobowiązany został do przeprowadzenia przetargu międzynarodowego, a Francją. Oferta firmy francuskiej została odrzucona w przetargu na realizację projektu inwestycyjnego NSIP. Strona francuska złożyła protest w tej sprawie, co spowodowało wstrzymanie rozstrzygnięcia przetargu i tym samym realizacje projektu. Zgodnie z przedstawioną wyżej procedurą Sekretarz Generalny N. powołał Komisję Arbitrażową do rozstrzygnięcia tego sporu, wyznaczając Wnioskodawcę imiennie do jej składu. Wnioskodawca jest oficerem, pracownikiem Stałego Przedstawicielstwa Rzeczypospolitej Polskiej przy N. w Brukseli o statusie dyplomatycznym i jednocześnie członkiem komitetów, zajmujących się zarządzaniem zasobami N. (wydatkami bieżącymi, zasobami ludzkimi i inwestycjami). Zakres działania komisji określony jest w przywołanej wyżej procedurze (AC/4-D/2261) i nakazuje zbadanie, czy odrzucona oferta była zgodna z wymaganiami określonymi w dokumentacji przetargowej, lub czy nie zaszły inne powody, dla których oferta nie spełnia wymagań. Zgodnie z procedurą, komisja w swojej pracy musi kierować się następującymi zasadami przetargu międzynarodowego:

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne