16.12.2013 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 16.12.2013, sygn. IBPP2/443-857/13/BW, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP2/443-857/13/BW

Czy w opisanej we wniosku sytuacji Wnioskodawca prawidłowo postąpił anulując wystawioną fakturę za wykonane usługi budowlane, które jednak nie zostały potwierdzone przez kontrahenta na podstawie załączonego inwentaryzacyjnego protokołu zdawczo-odbiorczego, a faktura została przez niego zwrócona z adnotacją "bez zaksięgowania"?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 września 2013r. (data wpływu 17 września 2013r.), o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości anulowania faktury za wykonane usługi budowlane - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2013r. wpłynął ww. wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawidłowości anulowania faktury za wykonane usługi budowlane.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest firmą wykonującą usługi budowlane polegające m.in. na wykonywaniu przemysłowych instalacji elektrycznych. Wnioskodawca realizował w tym roku na zlecenie firmy X S.A. dwie umowy o roboty budowlane. Umowy te przewidywały częściowe rozliczanie robót i dlatego na podstawie podpisanych protokołów zdawczo-odbiorczych przez zlecającego, były przez Wnioskodawcę wystawiane częściowe faktury sprzedaży. Obowiązek podatkowy (VAT) z tytułu wystawionych faktur na podstawie podpisanych protokołów zdawczo-odbiorczych za wykonane częściowo usługi budowlane powstawał u Wnioskodawcy z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, jednak nie później niż 30 dnia od wykonania usługi. Kontrahent wielokrotnie nie regulował swojego zobowiązania w terminie zapłaty. Na podstawie 649/1 § 2 k.c. Wnioskodawca zażądał od kontrahenta wystawienia mu gwarancji zapłaty za roboty budowlane. W związku z niedostarczeniem przez niego tychże gwarancji zapłaty za roboty budowlane na podstawie art. 649/4 § 1 k.c Wnioskodawca odstąpił od realizacji w/w umów z winy X. Przywołane umowy przewidywały na wypadek odstąpienia - sporządzenie protokołu inwentaryzacji wykonanych robót oraz wystawienie faktury końcowej. Zgodnie z umowami Wnioskodawca sporządził taki protokół inwentaryzacyjny zdawczo-odbiorczy oraz wystawił fakturę VAT. Komplet wystawionych dokumentów (faktura + protokół) został przesłany kontrahentowi do podpisu.

Kontrahent Wnioskodawcy nie uznał przedmiotowej faktury i wraz z nie podpisanym protokołem odesłał ją bez księgowania stwierdzając, że ... X S.A. nie uznaje kwoty określonej na fakturze ... wystawionej przez Wnioskodawcę na podstawie przedmiotowej inwentaryzacji. Wobec tego faktura ... zostanie ... odesłana bez jej zaksięgowania".

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne