16.07.2013 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 16.07.2013, sygn. ITPP2/443-315/13/RS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-315/13/RS

Zwrot nadpłaty podatku należnego, zwrot podatku naliczonego, zakres i sposob dokonania korekt deklaracji VAT, zakres i sposob dokonania korekt faktur VAT oraz uwzględnianie wartości zastosowanych części w wartości usług naprawy sprzętu chłodniczego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 479 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2013 r. (data wpływu 3 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 20 czerwca 2013 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu nadpłaty podatku należnego, zwrotu podatku naliczonego, zakresu i sposobu dokonania korekt deklaracji VAT, zakresu i sposobu dokonania korekt faktur VAT oraz uwzględniania wartości zastosowanych części w wartości usług naprawy sprzętu chłodniczego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 20 czerwca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu nadpłaty podatku należnego, zwrotu podatku naliczonego, zakresu i sposobu dokonania korekt deklaracji VAT, zakresu i sposobu dokonania korekt faktur VAT oraz uwzględniania wartości zastosowanych części w wartości usług naprawy sprzętu chłodniczego.

W złożonym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Rozlicza podatek od towarów i usług jako osoba fizyczna, będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem od dnia 1 grudnia 2010 r., natomiast podatnikiem VAT-UE od dnia 3 stycznia 2012 r. Jako podatnik VAT-UE nie był Pan zarejestrowany od dnia 1 grudnia 2010 r. do dnia 2 stycznia 2012 r. Świadczy Pan usługi naprawy sprzętu chłodniczego. Od grudnia 2010 r. usługi te wykonywane są na rzecz przedsiębiorcy zagranicznego z Irlandii, zarejestrowanego w Polsce jako podatnik podatku od towarów i usług, nieposiadającego w Polsce, przez cały okres współpracy, siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności. Według informacji uzyskanych od kontrahenta, status braku stałego miejsca prowadzenia działalności był potwierdzony w toku kontroli podatkowej przez polski urząd skarbowy. Irlandzki kontrahent składa zlecenia poprzez swój system informatyczny, dostępny podwykonawcom w postaci strony internetowej. Jako podwykonawca posiada Pan dostęp do tej strony. Na stronie znajdują się dane pozwalające na identyfikację punktu handlowego, w którym znajduje się uszkodzone urządzenie oraz jego typ i numer seryjny, a także informacje opisujące uszkodzenie. Na standardową usługę naprawy sprzętu chłodniczego składają się: dojazd do punktu handlowego, w którym znajduje się uszkodzone urządzenie, oględziny i diagnoza szczegółowa problemu, zamówienie części, wymiana ich, bądź naprawa usterki. Typ naprawy zależy od danej usterki oraz posiadanych części zamiennych. Do wykonania naprawy niezbędna jest szczegółowa wiedza z zakresu napraw urządzeń chłodniczych oraz posiadanie przez technika odpowiednich uprawnień, które pozwalają wykonać naprawę zgodnie z przepisami o ochronie środowiska. Z punktu widzenia kontrahenta, zaangażowanie części nie ma znaczenia, ważne jest usunięcie usterki i przywrócenie urządzenia do sprawności. Kontrahent nie posiada w swoich strukturach techników, którzy mogą wykonać zlecone naprawy - w związku z czym zmuszony jest korzystać z usług firm zewnętrznych, które posiadają odpowiednie umiejętności oraz kwalifikacje. W związku z powyższym kontrahent nabywa usługę naprawy lodówki, niezależnie od tego czy w usłudze zawarta jest wartość towaru. Co do zasady wartość usługi przewyższa wartość użytych towarów. Usługi te są świadczone na terenie Polski i dotyczą urządzeń chłodniczych - chłodziarek sklepowych - które nie są na stałe związane z nieruchomością i mogą być przewożone pomiędzy punktami bez konieczności przerabiania. Usługi naprawy sprzętu związane są także z zakupem części od tego samego kontrahenta zagranicznego, które otrzymuje Pan z Czech i traktuje w rozliczeniach VAT jako WNT. Części zużyte do napraw tychże urządzeń chłodniczych, są refakturowane na nabywcę - kontrahenta unijnego z narzutem 5%. Od grudnia 2010 r. do maja 2012 r. wystawiał Pan faktury VAT stosując właściwą w danym czasie podstawową stawkę VAT. Na fakturze umieszczał numer VAT nabywcy właściwy dla jego polskiej rejestracji. W ubiegłym roku nabywca usług zwrócił się do Pana z wnioskiem zmiany wykazywanego w fakturach numeru VAT nabywcy z tego, który jest właściwy dla polskiej rejestracji na ten, który obowiązuje w kraju siedziby jego działalności gospodarczej. Wniosek ten związany jest z aktualnym brzmieniem art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług, z którego wynika, że jeśli usługa nie jest wykonywana na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności w kraju, w którym VAT jest należny, to ustalonym ustawowo miejscem wykonania usługi jest wyłącznie siedziba działalności gospodarczej nabywcy. Wyłącznie" oznacza, że trzeciej możliwości nie ma, a w szczególności nie ma znaczenia fakt rejestracji w Polsce, ani miejsce zwykłego" prowadzenia działalności przez przedsiębiorcę zagranicznego w rozumieniu ww. artykułu w brzmieniu do dnia 30 czerwca 2011 r. Dodatkowo Pana kontrahent poinformował, iż prosi o dokonanie korekt po kontroli podatkowej, która miała miejsce w kwietniu 2012 r. Oznacza to, że poprawnym sposobem rozliczania świadczonych usług naprawy sprzętu chłodniczego, jest wystawianie faktur VAT z podaniem numeru VAT, który obowiązuje w kraju siedziby działalności gospodarczej przedsiębiorstwa zagranicznego, bez wykazania danych dotyczących stawki i kwoty podatku, zgodnie z art. 106 ust. 1a ustawy o podatku od towarów i usług. Dotąd traktował Pan przedmiotowe usługi jako świadczone na terytorium Polski kierując się m.in. znanymi interpretacjami, w tym interpretacjami Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPP3/443-813/10-2/SM z dnia 3 listopada 2010 r. oraz nr IPPP3/443-1019/11-4/5M z dnia 24 października 2011 r. W obu analizowanych tam stanach faktycznych występują podobne sytuacje określające rozwiązania podatkowe. W obu też przypadkach zostało potwierdzone, że przedsiębiorca zagraniczny wykonuje czynności opodatkowane i przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od lokalnych zakupów towarów i usług. Stąd pozostawał Pan w przekonaniu, iż faktury z polskim VAT za usługi wystawiane na rzecz przedsiębiorcy zagranicznego są prawidłowe. Jeśli przyjąć za poprawne rozwiązanie wystawiania faktur bez wykazania danych dotyczących stawki i kwoty podatku, zgodnie z art. 106 ust. la ww. ustawy, to w zakresie już wystawionych faktur oznacza to konieczność dokonania ich korekty w zakresie miejsca opodatkowania, a więc eliminację zawartego w nich uprzednio VAT. W Pana przypadku oznacza to wystąpienie nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, której zwrotu na rachunek zamierza Pan, w stosownej deklaracji, wnioskować.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne