Interpretacja indywidualna z dnia 06.03.2012, sygn. IPPP1/443-55/12-2/EK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPP1/443-55/12-2/EK
Nieodpłatne przekazanie wędlin, kiełbas, wyrobów garmażeryjnych na cele degustacji stanowiących próbki w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2012 r. (data wpływu 18 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego przekazania próbek jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 stycznia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego przekazania próbek.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Od 22.07.1992r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej pod nazwą Z. w miejscowości Ł. Przedmiotem działalności jest produkcja wyrobów z mięsa i sprzedaż hurtowa mięsa i wyrobów z mięsa. Zainteresowany jest podatnikiem VAT czynnym i wykonuje w całości czynności opodatkowane VAT.
W celu utrzymania dotychczasowych odbiorców i pozyskiwania nowych klientów a także zwiększenia wolumenu sprzedaży zakład podejmuje standardowe, powszechnie stosowane w branży mięsnej działania o charakterze promocyjnym, które są skierowane do aktualnych i przyszłych nabywców wyrobów. W tym celu Z. przekazuje nieodpłatnie swoje wyroby takie jak: wędliny, kiełbasy i produkty garmażeryjne (kaszanka, pasztet, salceson itp) na cele degustacji. Degustacje wyrobów pod marką Z. są organizowane przez grupy degustacyjne w skład, których wchodzą pracownicy zakładu. Z uwagi na to, iż zakład nie dysponuje własną siecią punktów handlowych, degustacje wyrobów odbywają się w punktach sprzedaży należących do klientów, w szczególności w sklepach mięsnych i sporadycznie w hurtowniach kontrahentów. Ilość i rodzaj wyrobów jaka jest przekazywana na cele degustacji uzależniona jest od liczby potencjalnych klientów w danej placówce handlowej, od zrealizowanej dotychczas wielkości zakupów wyrobów Z. przez kontrahenta, który udostępnia swój punkt na cele degustacji a także od sezonu. np. w okresie letnim promocją objęte są produkty przeznaczone na grill. Każda ilość wyrobów pobrana przez pracowników grup degustacyjnych udokumentowana jest raportem wydania towarów na degustacje. Raport ten zawiera także wartość wydanych towarów. Wydane produkty na cele degustacji nie są i nie mogą być odsprzedawane przez pracowników. Faktyczne przeprowadzenie degustacji jest odzwierciedlone w protokole przeprowadzenia degustacji, który stanowi jednocześnie rozliczenie pracownika z pobranych wyrobów na ten cel. Podczas prowadzonych degustacji prezentowany jest producent wyrobów, jego nazwa i logo a sama degustacja polega na zachęcaniu klientów do spróbowania wyrobów gotowych, które są udostępniane w małych porcjach tzw. jednego kęsa. Jednorazowa dostawa na cele degustacji może obejmować od kilku do kilkudziesięciu kilogramów wyrobów gotowych, w zależności od promowanego wyrobu. W okresie letnim, kiedy promocją objęte są wyroby na grill zużycie towarów podczas degustacji jest większe. W okresie rocznym wartość przekazanych towarów na ten cel nie przekracza 0,3% ogółu sprzedaży zrealizowanej przez Z..
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty