Interpretacja indywidualna z dnia 02.10.2009, sygn. IPPB5/423-375/09-4/PS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB5/423-375/09-4/PS
Czy wykonywanie przez Spółkę ww. wskazanych usług na terytorium Polski poprzez swoich pracowników kreuje powstanie zakładu w rozumieniu Konwencji?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 26.06.2009r. (data wpływu 06.07.2009r.) oraz w piśmie z dnia 14.09.2009 r. (data nadania 14.09.2009 r., data wpływu 17.09.2009 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 08.09.2009 r. Nr IPPB5/423-375/09-2/PS (data nadania 08.09.2009 r., data doręczenia 11.09.2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie art. 5 konwencji z dnia 20 lipca 2006 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (Dz. U z 2006 roku, Nr 250, poz. 1840; dalej umowa polsko brytyjska) jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 06.07.2009r.został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie art. 5 umowy polsko brytyjskiej.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Spółka brytyjska E. (E, Spółka) jest podmiotem świadczącym usługi w zakresie m.in. serwisowania, konserwacji, okresowych przeglądów, napraw lokomotyw oraz doradztwa, szkolenia i nadzoru w tym zakresie. Spółka dokonuje także dostaw, montażu części zamiennych do lokomotyw. Spółka ma zawarte porozumienie (Umowa) na okres 2 lat ze spółką polską (F. Sp. z o.o. dalej zwaną F.) na świadczenie usług wsparcia technicznego (instruktażu, doradztwa i nadzoru) związanego z serwisowaniem, konserwacją naprawą lokomotyw będących własnością spółki polskiej. Usługi te wykonywane są na terytorium Polski i polegają na udzielaniu pracownikom spółki polskiej fachowych porad, instruktażu i szkoleniu w przedmiocie serwisowania, konserwacji, okresowych przeglądów, planowych remontów lokomotyw, napraw lokomotyw i ich testowania, jak również na bezpośrednim nadzorze i kontroli ich pracy przy naprawach, remontach, konserwacji i serwisowaniu lokomotyw. Podstawowym zamierzeniem Umowy jest zatem zapewnienie pracownikom spółki polskiej wiedzy, doświadczenia i kwalifikacji na poziomie umożliwiającym im całkowicie samodzielne wykonywanie napraw, remontów, przeglądów, itd. lokomotyw. E pomaga także przy planowaniu (określaniu harmonogramu) okresowych przeglądów i konserwacji lokomotyw oraz określaniu zapotrzebowania na części zamienne. E może być zobowiązane jest do dostarczania (sprzedaży) tych części za odrębnym wynagrodzeniem oraz utrzymywania zapasu określonych części zamiennych, które po zakończeniu Umowy mogą być zakupione przez spółkę polską. W wyjątkowych przypadkach - w przypadku uzasadnionej konieczności doprowadzenia awaryjnej lokomotywy do stanu używalności w krótkim okresie, inżynierowie E mogą być wezwani do własnoręcznego dokonania naprawy lub pomocy w takiej naprawie (on call technical assistance), co ma miejsce sporadycznie. Dotychczas usługi objęte Umową Spółka wykonywała, na zasadzie podzlecenia, przez osobę- inżyniera prowadzącą własną działalność gospodarczą. Obecnie usługi są wykonywane przez inżynierów będących pracownikami E. Inżynierowie (inżynierowie, inżynier) ci są rezydentami podatkowymi Wielkiej Brytanii. Oddelegowywanie Inżynierów do Polski odbywa się na zasadzie rotacji (system 3/1) - Inżynier desygnowany do wykonywania usług jest po każdorazowym 3-tygodniowym okresie pracy w Polsce zastępowany przez innego (nie koniecznie zawsze tego samego) Inżyniera, który pracuje w Polsce 1 tydzień. Po upływie tego tygodnia do Polski wraca ten pierwszy Inżynier na kolejną 3-tygodniową zmianę. Usługi będące przedmiotem Umowy są wykonywane przez Inżyniera: - w zajezdniach/hangarach/halach będących własnością spółki polskiej lub wynajmowanych przez tę spółkę od innych operatorów/właścicieli lokomotyw - w miejscu, gdzie lokomotywa stacjonuje na okres serwisowania lub naprawy, - bezpośrednio w miejscu, gdzie lokomotywa uległa awarii. Inżynier wykonuje zatem pracę w różnych lokalizacjach na terenie Polski, do których dojeżdża samochodem (vanem) wyposażonym w sprzęt i części - brak jest stałego, określonego miejsca, w którym lnżynier stacjonowałby i wykonywał usługi. F. jako usługobiorca, w ramach umowy, zapewnia Spółce, w szczególności, miejsce zakwaterowania lnżynierów, ww. van oraz miejsce, w którym mogą być przechowywane sprzęt i części zamienne. Działalność Inżyniera/Inżynierów na terenie Polski nie mieści się w obrębie działań wykonywanych przez niezależnego agenta w rozumieniu artykułu 5 ust. 5 Konwencji. Inżynierowie nie posiadają i nie wykonują zwyczajowo pełnomocnictwa do zawierania umów w imieniu Spółki. Spółka nie wykonuje czynności na terenie Polski za pośrednictwem niezależnego przedstawiciela w rozumieniu art. 5 ust. 6 Konwencji.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty