Interpretacja indywidualna z dnia 19.03.2008, sygn. IP-PP2-443-76/08-3/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IP-PP2-443-76/08-3/MK
Czy wobec tego, że:
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 09 stycznia 2008 r. (data wpływu 17 stycznia 2008 r.), uzupełniony pismem z dnia 25 lutego 2008r. (data wpływu 04 marca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przyznania przez Spółkę premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 stycznia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przyznania przez Spółkę premii pieniężnych.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca udzielał przed 1 stycznia 2008r. swoim kontrahentom gratyfikacji finansowych w formie premii pieniężnych. Będzie ich udzielał również w roku 2008 i zapewne w latach następnych. Premia pieniężna służy intensyfikacji sprzedaży. Nabywca towaru Wnioskodawcy uzyskuje prawo do tej premii gdy osiągnie określony umownie poziom obrotów mierzony wartościowo lub ilościowo (w określonym asortymencie) w zadanym czasie (np. roku, kwartale, sezonie zakupowym). Premia nie jest więc związana z żadną konkretną dostawą i żadnej takiej dostawie przypisana. Do końca 2007r. premie były dokumentowane przez większość kontrahentów wnioskodawcy fakturami VAT jako wynagrodzenie za usługę, a wnioskodawca odliczał wykazany w tych fakturach podatek naliczony. W tym zakresie uczestnicy transakcji uwzględniali interpretacje Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004r. w sprawie stosowania przepisów art. 8 i art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług znak PP3-812-1222/2004/AP/4026 zamieszczoną w Dz. U. Ministra Finansów z 31 stycznia 2005r. nr 2, poz. 22. Ponadto Wnioskodawca posiada wydaną na jego wniosek pisemną informację Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 23 listopada 2004r. znak US72/RPP1/443-669/04/IS. Zgodnie z informacją wypłata premii jest bezpośrednio związana z wzajemnym świadczeniem ze strony kontrahenta wnioskodawcy, zatem na rzecz wnioskodawcy świadczona jest usługa, która stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z tym wnioskodawca nabywając przedmiotowe usługi ma prawo do obniżenia podatku należnego o wartość podatku naliczonego wykazanego w fakturach otrzymanych od beneficjentów premii. Po dacie powołanej interpretacji Ministra Finansów i zacytowanej informacji przepisy dotyczące ich wydawania uległy zmianie. Zmienione z dniem 1 stycznia 2005r. przepisów dotyczących zasad wydawania interpretacji nie towarzyszyły jakiekolwiek przepisy przejściowe. Przepisy przejściowe (intertemporalne) dotyczące oceny skutków prawnych interpretacji, odnoszą się jedynie do interpretacji indywidualnych wydawanych przed 1 lipca 2007r., po 1 stycznia 2005r. Pogląd prawny zaprezentowany przez Ministra Finansów w interpretacji, podtrzymywany w powołanej informacji, nie został powszechnie zaakceptowany. Ukształtowana linia orzecznictwa sądów administracyjnych jest odmienna. Zgodnie z nią premia pieniężna nie jest wynagrodzeniem za usługę i nie podlega opodatkowaniu VAT. Tak też orzekały niektóre organy właściwe w sprawie interpretacji przed dniem 1 lipca 2007r. Z dniem 1 stycznia 2008r. zmianie uległ również art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. O ile przed tą datą gdyby nawet interpretacje dotyczące kwalifikacji premii pieniężnych powołane przez wnioskodawcę nie zostały uwzględnione przy rozstrzygnięciu sprawy podatkowej, to prawo do odliczenia nie mogłoby zostać zakwestionowane w sytuacji, gdy kwota wykazana w fakturze VAT dokumentującej otrzymanie premii została uregulowana. Poczynając od dnia 1 stycznia 2008r., gdyby doszło do odliczenia, a przy rozstrzyganiu sprawy podatkowej interpretacja Ministra Finansów z 30.12.2004r. nie zostałaby uwzględniona, zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku (jako skutku nieuprawnionego odliczenia podatku naliczonego) wynikać może jedynie z art. 14 m par.1 Ordynacji podatkowej.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty