14.01.2008 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 14.01.2008, sygn. IP-PP2-443-446/07-2/BM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IP-PP2-443-446/07-2/BM

Czy z tytułu wykonywanych czynności, w ramach porozumień mających umocowanie w umowach międzynarodowych, Podatnik może wystawiać rachunki nie podlegające trybowi fakturowania na podstawie ustawy o VAT?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2007r. (data wpływu 15 października 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2007r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Polska Agencja X jest państwową osobą prawną podległą Ministrowi Transportu. Zadania Agencji i zasady jej działania określone są przepisami ustawy o Agencji X.

Agencja wykonuje powierzone jej zadania związane z kontrolą ruchu lotniczego na zasadzie usługowej, otrzymując z tego tytułu opłaty płacone przez przewoźników lotniczych, względnie inne podmioty uczestniczące w żegludze powietrznej. W odniesieniu do wykonywanych w ten sposób (odpłatnie) usług Agencja jest podatnikiem VAT. Opłaty otrzymywane przez Agencję za wykonywane usługi związane z obsługą żeglugi powietrznej stanowią opłaty trasowe w rozumieniu przepisów Umowy w sprawie opłat trasowych, której stroną jest Polska. Z postanowień tej umowy wynika, że system ustalania wysokości (obliczania) opłat trasowych, jak również system dystrybucji pomiędzy agencje narodowe zajmujące się kontrolą ruchu lotniczego (tj. między Agencję i jej odpowiedniki w państwach-stronach Umowy w sprawie opłat trasowych) opiera się o wyspecjalizowaną organizację międzynarodową EUROCONTROL i jej wyspecjalizowane biuro (Centralne Biuro Opłat Trasowych CRCO), które określa szczegółowe zasady ustalania i poboru opłat trasowych. Polska jest członkiem EUROCONTROL jednakże pełne uczestnictwo w systemie obliczania, poboru i dystrybucji realizowanych przez CRCO nastąpi z dniem 01 stycznia 2008r. W ramach ustalonego przez EUROCONTROL/CRCO systemu, CRCO wystawia na usługobiorców - w imieniu poszczególnych usługodawców, wykonujących usługi żeglugi powietrznej - faktury oraz dokumenty specyfikujące należności z tytułu usług wykonanych w danym miesiącu. Należy wskazać, że w porównaniu z obowiązującymi w Polsce przepisami dotyczącymi wystawiania faktur VAT, w systemie wprowadzonym przez CRCO występują następujące elementy specyficzne:

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne