Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.01.2007, sygn. ZD/4061-241/06, Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu, sygn. ZD/4061-241/06
Czy w sytuacji kiedy całkowity koszt zakupu regałów jest Spółce zwracany przez zagranicznego kontrahenta, może Ona zaliczyć wydatek poniesiony na ich zakup bezpośrednio w koszty, czy powinna amortyzować regały, których właścicielem pozostaje, a koszt których został Jej zwrócony?
W dniu 30.10.2006r. do organu podatkowego wpłynął wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wniosek ów został przez Spółkę, w związku z wezwaniem organu podatkowego, uzupełniony pismem, które wpłynęło do urzędu skarbowego w dniu 23.11.2006r.
W przedmiotowych pismach Spółka przedstawia następujący stan faktyczny:
Wnioskująca handluje panelami podłogowymi. Towary zakupuje bezpośrednio u producenta, który jest podmiotem zagranicznym. Sprzedaje je natomiast na terenie Polski, w tym do marketów, którym udostępnia regały z logo firmy do ekspozycji swoich towarów.
Spółka podpisała umowę z zagranicznym producentem, która stanowi między innymi, że koszty zakupu materiałów marketingowych i organizacji akcji marketingowych będzie zwracał Wnioskującej zagraniczny producent.
Wnioskująca zakupiła od polskiego kontrahenta A ekspozytory, których wartość przekracza 3.500,00 PLN za sztukę, w celu udostępnienia ich marketom. Firma A wystawia Spółce fakturę VAT za zakupione u niej ekspozytory. Zgodnie z umową łączącą Spółkę z zagranicznym producentem, koszt zakupu ekspozytorów został przeniesiony na zagranicznego producenta poprzez wystawienie faktury VAT przez Wnioskującą na zagranicznego kontrahenta (refaktury), jednak właścicielem regałów nadal pozostaje Wnioskująca.
Jednocześnie Wnioskująca wydała te ekspozytory swoim kontrahentom (marketom). Przez cały czas trwania umowy właścicielem ekspozytorów pozostaje Wnioskująca, a po zakończeniu współpracy z kontrahentem ekspozytory zwracane są właścicielowi (Wnioskującej). Spółka posiada umowy z kontrahentami (marketami) na wykorzystywanie przez te markety należących do Wnioskującej ekspozytorów. Są to umowy bezpłatnego użyczenia. Zgodnie z taką umową Wnioskująca przekazuje firmie K nieodpłatnie do używania ekspozytory przeznaczone do ekspozycji towarów w sklepach sieci B. Ekspozytory powinny być umieszczone w widocznym miejscu i posiadać informację o towarze oraz reklamę producenta. W umowie jest też zawarty zapis, że ekspozytory stanowią własność Wnioskującej, natomiast koszty ich bieżących napraw i utrzymania ponosi użytkownik. Po rozwiązaniu umowy użytkownik zobowiązany jest do zwrotu stojaków Wnioskującej, chyba że strony uzgodnią inne ich zagospodarowanie.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty