07.11.2006 Podatki

Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.11.2006, sygn. PP III 443/1093/06, Izba Skarbowa we Wrocławiu, sygn. PP III 443/1093/06

Czy budowę infrastruktury towarzyszącej należy opodatkować metodą określenia proporcji, w jakich infrastruktura związana jest z budownictwem mieszkaniowym i pozostałym, tj. metodą procentowego określenia udziału powierzchni mieszkalnej w całkowitej powierzchni obiektów (mieszkalnych i niemieszkalnych znajdujących się na terenie objętym robotami) i zastosowania obliczonego w ten sposób wskaźnika do rozliczenia wykonywanych robót?

Pytanie podatnika

DECYZJANa podstawie art. 14b § 2 oraz art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8 poz. 60 ze zm.), w wyniku rozpatrzenia zażalenia wniesionego dnia 25.08.2006 r. (data wpływu do tutejszego organu podatkowego 08.09.2006 r.) przez podatnika, na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 11.08.2006 r. Nr PPII/443/1/404/468/06 w sprawie dotyczącej określenia, czy budowę infrastruktury towarzyszącej należy opodatkować metodą określenia proporcji, w jakich infrastruktura związana jest z budownictwem mieszkaniowym i pozostałym, tj. metodą procentowego określenia udziału powierzchni mieszkalnej w całkowitej powierzchni obiektów (mieszkalnych i niemieszkalnych znajdujących się na terenie objętym robotami) i zastosowania obliczonego w ten sposób wskaźnika do rozliczenia wykonywanych robótDyrektor Izby Skarbowej we Wrocławiu zmienia zaskarżone postanowienie i stwierdza, iż stanowisko podatnika jest prawidłowe.U Z A S A D N I E N I EW dniu 08.06.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek (uzupełniony pismem z dnia 05.07.2006 r. oraz 02.08.2006 r. data wpływu) podatnika o udzielenie interpretacji w zakresie prawa podatkowego dotyczącej określenia, czy budowę infrastruktury towarzyszącej należy opodatkować metodą określenia proporcji, w jakich infrastruktura związana jest z budownictwem mieszkaniowym i pozostałym, tj. metodą procentowego określenia udziału powierzchni mieszkalnej w całkowitej powierzchni obiektów (mieszkalnych i niemieszkalnych znajdujących się na terenie objętym robotami) i zastosowania obliczonego w ten sposób wskaźnika do rozliczenia wykonywanych robót.Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Podatnik przygotowuje ofertę na wykonanie robót budowlano montażowych, określonych w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia Publicznego budowa budynku składającego się z czterech segmentów o następującym przeznaczeniu:- szkoła zawodowa,- liceum zawodowe wraz z magazynem,- łącznik, w którym mieści się studio nagrań, radiowęzeł i warsztat,- internat dla 128 uczniów.Trzy pierwsze segmenty będą wykonane jako obiekty jednokondycyjne, nie podpiwniczone, natomiast internat jako obiekt dwukondycyjny, również nie podpiwniczony. Internat będzie wyposażony w dźwig hydrauliczny. Realizowany obiekt będzie wyposażony w instalacje: wodno-kanalizacyjną, elektryczną, centralnego ogrzewania, wentylacji, komputerową, telefoniczną, TV, sygnalizacji pożaru. Roboty zewnętrzne: zagospodarowanie terenu wraz z elementami zagospodarowania, sieć kanalizacji sanitarnej i wodociągowej wraz z przyłączami wody, kanalizacja deszczowa, sieci kablowe NN i oświetlenie zewnętrzne.Jak wskazuje Podatnik, zgodnie z definicją samodzielnego budynku zawartą w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB): W przypadku budynków połączonych między sobą (np. domy bliźniacze lub szeregowe), budynek jest budynkiem samodzielnym, jeśli jest oddzielony od innych jednostek ścianą przeciwpożarową od fundamentu po dach. Gdy nie ma ściany przeciwpożarowej, budynki połączone są uważane za budynki odrębne, jeśli mają własne wejścia, są wyposażone w instalacje i są oddzielnie wykorzystywane.W przypadku omawianego zadania inwestycyjnego:- powierzchnia użytkowa ogółem wynosi 4088,1 m#178;, w tym powierzchnia internatu 2077,7 m#178; - co stanowi 50,82% całkowitej powierzchni użytkowej,- Projekt Wykonawczy Architektura oraz Projekt Wykonawczy Zagospodarowania Terenu w pkt 4 wskazują podział obiektu na dwie strefy pożarowe. Jedną stanowią segmenty szkolne 8,9 i łącznik 10, druga strefa to segment internatu 11, strefy oddzielone są ścianami oddzielenia pożarowego o klasie odporności EI 60, wielkość dopuszczalna dla tych stref wynosi 8000m#178; i 5000 m#178;,- budynek internatu ma w projekcie dwa wejścia, niezależne od wejść do pozostałych budynków,- wszystkie budynki wyposażone są w instalacje i są oddzielnie wykorzystywane,- dokumentacja projektowa zawiera szczegółowe informacje na temat klasyfikowanego kompleksu.Spółka wskazała, iż zgodnie ze wskazówkami dotyczącymi klasyfikowania obiektów budowlanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) w przypadku kompleksowych obiektów budowlanych, składających się z kilku budynków, każdy budynek powinien być klasyfikowany jako samodzielna jednostka. Jeśli na przykład, szkoła ogólnokształcąca składa się z budynku szkolnego i internatu, budynek szkolny powinien być klasyfikowany w pozycji 1263, a internat w pozycji 1130. Jednakże w przypadku, gdy nie posiadamy szczegółowych informacji na temat klasyfikowanego kompleksu, całość klasyfikowana jest w pozycji 1263, zgodnie z główną funkcją jaką pełni szkoła w przykładowym kompleksie obiektów budowlanych. Spółka wskazała również, że uzyskała informację z Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, iż wymienione budynki szkoły oraz łącznika, w którym mieści się studio nagrań, radiowęzeł oraz warsztat, jako iż są oddzielone ścianą przeciwpożarową od budynku internatu, klasyfikowane są osobno w grupowaniach: budynki, których przeważająca część powierzchni użytkowej przeznaczona jest na potrzeby szkół PKOB grupa 126 klasa 1263 Budynki szkół i instytucji badawczych; natomiast internat, którego przeważająca powierzchnia użytkowa przeznaczona jest na cele mieszkalne PKOB grupa 113 klasa 1130 Budynki zbiorowego zamieszkania.W związku z powyższym pytanie podatnika dotyczyło, czy budowę infrastruktury towarzyszącej należy opodatkować metodą określenia proporcji, w jakich infrastruktura związana jest z budownictwem mieszkaniowym i pozostałym, tj. metodą procentowego określenia udziału powierzchni mieszkalnej w całkowitej powierzchni obiektów (mieszkalnych i niemieszkalnych znajdujących się na terenie objętym robotami) i zastosowania obliczonego w ten sposób wskaźnika do rozliczenia wykonywanych robót.Przedstawiając własne stanowisko, Podatnik powołał się na poz. 20 załącznika Nr 1 zawierającego listę towarów i usług dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 7%, wprowadzonego § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) wydanego na podstawie art. 41 ust. 16 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz interpretację Ministra Finansów z dnia 13 lutego 2006 r. Nr PP1-811/73/2006/JW/189 w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu i pozostałemu budownictwu. Mając na uwadze powyższe, zdaniem Podatnika, w celu określenia stawki podatku właściwej dla budowy infrastruktury towarzyszącej, należy zastosować metodę określenia proporcji, w jakich infrastruktura związana jest z budownictwem mieszkaniowym i pozostałym, tj. metodą procentowego określenia udziału powierzchni mieszkalnej w całkowitej powierzchni obiektów (mieszkalnych i niemieszkalnych znajdujących się na terenie objętym robotami) i zastosowania obliczonego w ten sposób wskaźnika do rozliczenia wykonywanych robót.Postanowieniem Nr PPII/443/1/404/468/06 z dnia 11 sierpnia 2006 r., które zostało doręczone podatnikowi w dniu 18 marca 2006 r., Naczelnik Urzędu Skarbowego we Wrocławiu stwierdził, że stanowisko podatnika w sprawie jest nieprawidłowe. W uzasadnieniu wskazano, iż wymieniona we wniosku infrastruktura, określana przez Spółkę jako infrastruktura związana z budownictwem mieszkaniowym, nie jest uznawana za taką w świetle ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji nieprawidłowym jest stanowisko podatnika, wskazujące, iż w celu przyporządkowania właściwych stawek dla budowy przedmiotowej infrastruktury, konieczne jest określenie jej związku z poszczególnymi budynkami. W przedmiotowym stanie faktycznym stawka podatku od towarów i usług w wysokości 22% znajduje bowiem zastosowanie w odniesieniu do całości świadczenia polegającego na budowie infrastruktury towarzyszącej.Na powyższe postanowienie dnia 25 sierpnia 2006 r. (data wpływu do tutejszego organu podatkowego 08.09.2006 r.) podatnik wniósł zażalenie wnosząc o jego uchylenie i wydanie postanowienia uwzględniającego specyfikę budowy budynku internatu. Podatnik podniósł, że budynek internatu jest budynkiem samodzielnym, który będzie wykorzystywany w celach mieszkalnych, jako budynek zbiorowego zamieszkania, sklasyfikowany w PKOB 1130. Zdaniem Spółki mieszkalna funkcjonalność tego budynku jest bezsporna, gdyż potwierdził to Naczelnik Urzędu Skarbowego we Wrocławiu wydając postanowienie Nr PPII 443/1/403/467/06, w sprawie opodatkowania internatu 7% stawką podatku. Podatnik wskazał, iż budowa każdego budynku wymaga doprowadzenia do niego mediów, a więc również budowy przyłączy wodnych, kanalizacyjnych, elektrycznych i deszczowych. Jest to zatem budowa kompleksowa, gdyż użytkowanie budynku bez wykonania przyłączy jest niemożliwe. Budynek bez przyłączy nie będzie posiadał żadnych cech funkcjonalnych, a więc również mieszkalnych. Spółka wskazała, iż przedmiotowe przyłącza są technicznie w projekcie budowlanym wyodrębnione, co pozwala na przyporządkowanie ich wartości niezależnie do budynku internatu i niezależnie do pozostałych budynków. W związku z powyższym Spółka wniosła o zmianę stanowiska w sprawie opodatkowania infrastruktury towarzyszącej poprzez zastosowanie klucza podziałowego, uwzględniającego podział infrastruktury na infrastrukturę towarzyszącą budownictwa mieszkaniowego i opodatkowaniu tej części 7% stawką podatku na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz infrastrukturę towarzyszącą pozostałemu budownictwu, którą należy opodatkować 22% stawką podatku. Dokonując analizy stanu faktycznego oraz mających w sprawie zastosowanie przepisów prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej we Wrocławiu rozpatrując zażalenie strony uznał, co następuje:Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Natomiast ust. 3 tego przepisu stanowi, iż przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się:1) sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,2) urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,3) urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.Termin obiekty budownictwa mieszkaniowego został natomiast w sposób jednoznaczny zdefiniowany w art. 2 pkt 12 ustawy. Zgodnie z tym przepisem pod pojęciem obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumieć należy budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 Budynki zbiorowego zamieszkania wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Powołany powyżej przepis zawiera zatem zamknięty katalog takich obiektów, ujmuje bowiem jedynie budynki należące do trzech grupowań PKOB: 111 i 112 w całości oraz 113 tylko w zakresie obiektów enumeratywnie wymienionych w tym przepisie, a więc należących do związków wyznaniowych.Oznacza to, iż w świetle ustawy o podatku od towarów i usług warunkiem do uznania infrastruktury za towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, jest związek tejże infrastruktury jedynie z określonymi obiektami budownictwa mieszkaniowego. Biorąc powyższe pod uwagę oraz przedstawioną przez podatnika klasyfikację budynku internatu w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych tj. 1130 PKOB, budynek ten nie mieści się w katalogu obiektów budownictwa mieszkaniowego zdefiniowanego w art. 2 pkt 12 ustawy. Oznacza to, iż infrastruktura towarzysząca budynkowi internatu, nie jest infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu w rozumieniu art. 146 ust. 3 ustawy. Tym samym powołany powyżej art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy nie znajdzie w przedmiotowej sytuacji zastosowania. Również żaden z pozostałych budynków objętych planowaną inwestycją (tj. szkoła zawodowa, liceum zawodowe wraz z magazynem, łącznik, w którym mieści się studio nagrań, radiowęzeł i warsztat) nie należy do grupowań PKOB wymienionych w art. 2 pkt 12 ustawy, zatem także i w tym przypadku infrastrukturę towarzyszącą przedmiotowym budynkom nie można uznać za infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu.Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%. Jedynie w przypadkach wskazanych w ustawie oraz rozporządzeniach wykonawczych do ustawy stosuje się obniżoną stawkę podatku lub zwalnia się czynność od podatku. Stosownie do § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 1 do rozporządzenia. W załączniku tym w poz. 20 wymienione zostały: budowa, remonty i bieżąca konserwacja budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130):1) domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych,2) budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych.Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy iż budowa budynku internatu opodatkowana jest 7% stawką podatku od towarów i usług.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem planowanych robót budowlano montażowych jest zespół budynków wraz z infrastrukturą towarzyszącą niezbędną do właściwego funkcjonowania tychże budynków. Podatnik wskazał, że budowa każdego budynku wymaga doprowadzenia do niego mediów, a więc również budowy przyłączy wodnych, kanalizacyjnych, elektrycznych i deszczowych. Jest to zatem budowa kompleksowa, gdyż użytkowanie budynku bez wykonania przyłączy jest niemożliwe. Budynek bez przyłączy nie będzie posiadał żadnych cech funkcjonalnych, a więc również mieszkalnych. Spółka wskazała, iż przedmiotowe przyłącza są technicznie w projekcie budowlanym wyodrębnione, co pozwala na przyporządkowanie ich wartości niezależnie do budynku internatu i niezależnie do pozostałych budynków. Budowa infrastruktury towarzyszącej będzie w przedstawionym stanie faktycznym jednym z elementów świadczenia, jakim jest budowa budynków objętych planowaną inwestycją. Biorąc powyższe pod uwagę budowa budynku internatu wraz z infrastrukturą towarzyszącą bezpośrednio związaną z tym budynkiem - jako świadczenie kompleksowe - opodatkowana będzie obniżoną stawką podatku w wysokości 7% na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia z uwagi na brzmienie poz. 20 załącznika Nr 1 do tego rozporządzenia.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne