Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606715)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    23.11.2006 Podatki

    Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.11.2006, sygn. PP/443-73/06/V13, Pierwszy Urząd Skarbowy w Kaliszu, sygn. PP/443-73/06/V13

    Dot. zastosowania szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych - środków transportu każdorazowo w przypadku uzyskania z urzędu skarbowego zaświadczenia VAT-25 potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju pojazdów, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium kraju.

    Pytanie podatnika

    Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 14 września 2006r. Podatnik dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia środków transportu, głównie nabywa samochody osobowe, które były zarejestrowane na terenie Wspólnoty Europejskiej przez okres co najmniej sześciu miesięcy i mają przebieg wynoszący ponad 6.000 km. W związku z powyższym zdaniem Podatnika uznać należy, że pojazdy te na potrzeby podatku od towarów i usług są traktowane jako towary używane (art.43 ust.1 pkt 2 oraz art.43 ust.2 pkt 2 ustawy o VAT). Podatnik nabywa przedmiotowe pojazdy w cenach bez wartości dodanej, czyli nie płaci "niemieckiego odpowiednika" podatku od towarów i usług - kontrahent jako podstawę prawną wskazuje §4 nr 1 lit. B niemieckiej ustawy o podatku obrotowym. Następnie Podatnik występuje z wnioskiem o wydanie zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu z innego państwa członkowskiego środka transportu (VAT-24), na których to wnioskach zamieszczone jest oświadczenie, że ww. pojazd jest towarem handlowym i jest przeznaczony do dalszej odsprzedaży. W odpowiedzi Podatnik otrzymuje zaświadczenie potwierdzające brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju pojazdów, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium kraju. Podatnik zapytuje, czy dopuszczalna i zgodna z obowiązującym ustawodawstwem jest dalsza sprzedaż ww. samochodów na podstawie faktur VAT marża, o których mowa w § 9 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu -2-podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz.798). Zdaniem Podatnika dalsza odsprzedaż pojazdów, wobec których urząd skarbowy wystawił zaświadczenie VAT-25 pozwala bezsprzecznie na zastosowanie regulacji zawartej w art.120 ust.4 oraz art.120 ust.10 pkt 2 lub pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług i wystawianie faktur VAT-marża, o których mowa w §9 ust.8 i następne cytowanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. Ponadto w przekonaniu Podatnika wydanie przedmiotowego zaświadczenia potwierdza fakt, iż nie dokonuje on wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu. Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa tutejszy organ stwierdza, co następuje:zgodnie z art.5 ust.1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zmianami), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju. Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa powyżej rozumie się, nabycie prawa do rozporządzania jako właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz- przepis art.9 ust.1 ww. ustawy.Natomiast w myśl art.9 ust.2 pkt 1 lit a oraz pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług wyżej wymieniony przepis stosuje się pod warunkiem, że nabywcą towarów jest podatnik, o którym mowa w art.15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika, natomiast dokonujący dostawy jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a (tj. podatnikiem podatku od towarów i usług lub podatnikiem podatku od wartości dodanej). Zatem w sytuacji, gdy spełniono ww. warunki, a transakcja nie została wymieniona w art.10 ustawy o podatku od towarów i usług (jak np. nabycie towaru w procedurze marży) jako niestanowiąca wewnątrzwspólnotowego nabycia - transakcję nabycia samochodów w przypadku opisanym w piśmie należy udokumentować fakturą wewnętrzną zgodnie z art.106 ust.7 ustawy i rozliczyć w deklaracji VAT-7 jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Z dokumentów złożonych przez Podatnika w tutejszym urzędzie (wraz z wnioskami VAT-24 na których widnieje adnotacja, że przedmiotowy pojazd jest towarem handlowym i jest przeznaczony do dalszej odsprzedaży) wynika, iż nabycie przedmiotowych samochodów zostało udokumentowane każdorazowo rachunkiem, dokument ten jest opatrzony klauzulą "dostawa wewnątrz Wspólnoty wg § 4 Nr1 lit. b ustawy o podatku obrotowym". Oznaczenie takie odpowiada jedynie wymogom ogólnej procedury wewnątrzwspólnotowych dostaw zwolnionych z opodatkowania zgodnie z art.28c (A) zmienionej VI Dyrektywy 77/388/EWG. Z dokumentów tych nie wynika, czy przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów są towary używane, których dostawa była zwolniona w Niemczech od podatku od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art.43 ust.1 pkt 2 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Biorąc pod uwagę powyższe oraz cytowane przepisy prawa należy uznać, iż w omówionych przypadkach nastąpiło wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru. Ponadto podkreśla się, iż podatnik dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w celu -3-dalszej odsprzedaży, jako towar handlowy, jest zobowiązany wykazać w deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy podstawę opodatkowania i podatek należny z tytułu wewnątrzspólnotowego nabycia towaru. Podkreśla się również, że stosownie do przepisu art.105 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług cytowanej wyżej naczelnik urzędu skarbowego, dla celów związanych z rejestracją środków transportu, jest obowiązany do wydawania zaświadczeń potwierdzających: 1). uiszczenie przez podatnika podatku w przypadkach, o których mowa w art.103 ust.3 i 4, lub 2). brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju pojazdów, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium kraju. Wystawienie przez organ podatkowy zaświadczenia VAT-25 potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia środka transportu nie ma bezpośredniego związku z tym czy miało miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie środka transportu, czy też nie. Wyjaśnienie przedstawione powyżej jest konieczne z uwagi na fakt, iż Podatnik w złożonym wniosku w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego opisując stan faktyczny, stwierdza: "..... Po dokonaniu wewnątrzwspólnotowego nabycia tych środków transportowych....." (str.1), natomiast przedstawiając własne stanowisko w sprawie stwierdza: ".....Takie zaświadczenie jednoznacznie potwierdza, że nie dokonuję wewnątrzwspólnotowego nabycia środków transportu ......" (str.3) tym samym sam sobie zaprzecza. Przechodząc do meritum sprawy, tutejszy organ stwierdza, co następuje:na podstawie art. 43 ust.1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Przez towary używane zgodnie z art.43 ust. 2 rozumieć należy: 1) budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat, 2) pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku. Odmiennie natomiast zostały zdefiniowane w ustawie o podatku od towarów i usług towary używane na potrzeby szczególnej procedury określonej w Rozdziale 4 Działu XII ustawy, polegającej na opodatkowaniu marży. Na podstawie art.120 ust.1 pkt 4 ustawy przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (PCN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 27.41.10-30, ex27.41.10-50, ex 27.41.20-30, ex 27.41.20-50, ex 27.41.20-70.00, 27.41-30-30, 27.41.30-50, 27.41.61-00, 27.41.61-00, 27.41.62-00, 36.22.11-30.00, 36.22.11-50.00 i 36.22.12-30.00). Jednakże obok warunków dotyczących uznania towarów stanowiących przedmiot transakcji za używany w rozumieniu art.120 ust.1 pkt 4 dla zastosowania wspomnianej procedury muszą przede wszystkim zostać spełnione warunki wynikające wprost z art.120 ust.4 ustawy, a więc towary te winny zostać nabyte uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej przez niego działalności polegającej na dostawie takich towarów, czyli innymi słowy nabyte w celu -4-odsprzedaży oraz warunki określające status zbywcy tych towarów (art.120 ust.10) Punkt 4 ww. art.120 ust.10 wymienia jako zbywcę - podatnika podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku za zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art.43 ust.1 pkt 2 lub art.113. Biorąc pod uwagę stan faktyczny oraz stan prawny obowiązujący na dzień wydania niniejszego postanowienia tutejszy organ stwierdza że dalsza odsprzedaż przedmiotowych samochodów w przypadku spełnienia warunków określonych w art.120 ust.4 w związku z art.120 ust.10 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług może być rozliczona szczególną procedurą, gdzie podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest marża. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • VAT
    • Zmiany prawa – weszły w życie od 10 października do 4 grudnia 2025 r.
    • Jaką stawką ryczałtu opodatkować sprzedaż kwiatów w kwiaciarni
    • Wskaźnik: Krajowe zwolnienie podmiotowe w 2026 r.
    • Jak należy sprawdzać kontrahenta, aby nie narazić się na zarzut udziału w oszustwie VAT – wyrok NSA
    • USTAWA z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Art./§ 113
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    29.10.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 29 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.523.2025.2.MAZ
    Czytaj więcej
    17.10.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 17 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.445.2025.2.MW
    Czytaj więcej
    16.10.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 16 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.727.2025.1.LM
    Czytaj więcej
    23.07.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 23 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.434.2025.2.AMA
    Czytaj więcej
    09.07.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 9 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.363.2025.3.LM
    Czytaj więcej
    22.05.2025 Podatki
    Ocena nieprawidłowości wykorzystywania procedury VAT marża przy sprzedaży książek używanych z naruszeniem obowiązków ewidencyjnych - Interpretacja indywidualna z dnia 22 maja 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.158.2025.1.JG
    Czytaj więcej
    15.05.2025 Podatki
    Nieuznawanie opłat dodatkowych za element kwoty nabycia w procedurze VAT-marża przy zakupie samochodu - Interpretacja indywidualna z dnia 15 maja 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.282.2025.1.KK
    Czytaj więcej
    15.05.2025 Podatki
    Ocena kosztów nabycia w procedurze VAT-marża przy zakupie samochodu od różnych podmiotów - Interpretacja indywidualna z dnia 15 maja 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.250.2025.3.KK
    Czytaj więcej
    14.05.2025 Podatki
    Stosowanie procedury VAT-marża przy sprzedaży używanych ekspresów do kawy nabytych od osób fizycznych - Interpretacja indywidualna z dnia 14 maja 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.214.2025.2.LS
    Czytaj więcej
    07.05.2025 Podatki
    Zastosowanie procedury VAT-marża przy sprzedaży figurek kolekcjonerskich nabytych od osób nieprowadzących działalności gospodarczej - Interpretacja indywidualna z dnia 7 maja 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.187.2025.2.KM
    Czytaj więcej
    05.05.2025 Podatki
    Procedura VAT-marża w sprzedaży towarów używanych zakupionych od osób fizycznych niewystawiających dokumentów sprzedaży - Interpretacja indywidualna z dnia 5 maja 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.224.2025.2.EW
    Czytaj więcej
    16.04.2025 Podatki
    Zastosowanie procedury VAT-marża przy sprzedaży używanego samochodu osobowego nabytego od osoby prywatnej zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy o VAT - Interpretacja indywidualna z dnia 16 kwietnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.137.2025.1.MK
    Czytaj więcej
    13.03.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 13 marca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.80.2025.1.LM
    Czytaj więcej
    06.03.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 6 marca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.100.2025.2.AMA
    Czytaj więcej
    16.10.2024 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 16 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.424.2024.2.PRM
    Czytaj więcej
    26.09.2024 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 26 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.325.2024.2.JO
    Czytaj więcej
    11.09.2024 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 11 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.467.2024.2.JM
    Czytaj więcej
    09.09.2024 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 9 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.474.2024.1.MC
    Czytaj więcej
    17.07.2024 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 17 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.379.2024.2.AMA
    Czytaj więcej
    26.06.2024 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 26 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.206.2024.4.RK
    Czytaj więcej
    07.06.2024 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 7 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.280.2024.1.KK
    Czytaj więcej
    31.05.2024 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 31 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.105.2024.2.KK
    Czytaj więcej
    20.05.2024 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 20 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.95.2024.1.ICZ
    Czytaj więcej
    17.05.2024 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 17 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.171.2024.2.KO
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.