Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.06.2005, sygn. US.III.423/9/93/05, Urząd Skarbowy w Suwałkach, sygn. US.III.423/9/93/05
Czy przychody uzyskiwane przez Stowarzyszenie z tytułu świadczenia usług pośrednictwa w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych na rzecz organizatora turystyki w kraju, w sytuacji kiedy pozyskane z tego tytułu środki posłużą wyłącznie realizacji celów statutowych Stowarzyszenia, będą korzystały ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (przychodem będzie prowizja z tego tytułu)?
Pismem z dnia 11 maja 2005 r. L.dz.24/05 Stowarzyszenie zwróciło się z prośbą o udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny: Stowarzyszenie prowadzi działalność typu non profit, która polega głównie na promowaniu regionu, działalności edukacyjnej rolników w zakresie zasad prowadzenia działalności agroturystycznej oraz udzielaniu fachowej pomocy członkom Stowarzyszenia. Ponadto pośredniczy w rezerwacji noclegów, wyżywienia, transportu itp. usług (w rozumieniu ustawy o usługach turystycznych - Dz.U. Nr 137, poz. 884 ze zm.). W tym stanie faktycznym zwraca się z zapytaniem, czy występując jako agent turystyczny prowadzący pośrednictwo w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych na rzecz organizatorów turystyki, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Stowarzyszenie sformułowało też własne stanowisko w sprawie, stwierdzając w piśmie z dnia 1 czerwca 2005 r. L.dz. 32/05, że nie powinno być podatnikiem podatku dochodowego ze względu na to, że przeznacza uzyskane przychody na działalność statutową. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Stosownie do art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - części przeznaczonej na te cele. Na potrzeby powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustawodaw-ca nie zdefiniował pojęć, o których mowa w powołanym przepisie. Wobec tego przy ich wykładni należy przypisywać im takie znaczenie, jakie mają w języku potocznym (słownikowym). Dla ułatwienia odczytania tych pojęć należy powołać pismo Ministra Finansów Nr PO 2/11-01573/95 z dnia 31 października 1995 r. (Biuletyn Skarbowy 4/1995, str.14).Według Ministerstwa Finansów poszczególne terminy oznaczają, co następuje:- cele naukowe i naukowo-techniczne: środki przeznaczone na rozwój ogółu wiedzy ludzkiej, dyscyplin badawczych odnoszących się do pewnych dziedzin rzeczywistości, konstruowanie i doskonalenie środków materialnych oraz umiejętności posługiwania się nimi, czyli m.in. darowizny dla ośrodków naukowych, programów badawczych, funduszy stypendialnych;- cele oświatowe i oświatowo-wychowawcze: środki przeznaczone na proces upowszechniania wykształcenia i kultury w społeczeństwie oraz zabiegi mające na celu ukształtowanie człowieka pod względem fizycznym, moralnym i umysłowym oraz przygotowanie go do życia w społeczeństwie, czyli m.in. darowizny dla przedszkoli, szkół i uczelni, domów kultury, a także w wymiarze indywidualnym na opłacenie nauki oraz zakup przedmiotów służących rozwojowi fizycznemu i umysłowemu człowieka;- cele kulturalne: środki przeznaczone na rozwój i zachowanie całokształtu materialnego i duchowego dorobku ludzkości, czyli m.in. darowizny na prace konserwatorskie, dla muzeów, bibliotek oraz stypendia artystyczne;- cele kultury fizycznej i sportu: środki przeznaczone na podnoszenie i nabywanie sprawności fizycznej, służące wszechstronnemu rozwojowi fizycznemu organizmu człowieka, czyli m.in. darowizny dla klubów sportowych, stypendia sportowe, wspomaganie organizacji zawodów sportowych;- cele ochrony zdrowia: środki przeznaczone dla ośrodków zdrowia, zakup lekarstw oraz korzystanie z opieki lekarskiej;- cele pomocy społecznej: środki przeznaczone na cele wynikające z ustawy o pomocy społecznej;- cele rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów: środki przeznaczone na cele wynikające z ustawy o zatrudnieniu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych;- cele kultu religijnego: środki przeznaczone dla kościołów, związków religijnych i kościelnych osób prawnych;- na działalność charytatywno-opiekuńczą: środki przeznaczone dla osób lub instytucji zajmujących się wspieraniem osób będących w niedostatku i potrzebujących pomocy;- cele bezpieczeństwa publicznego: kwoty darowizn dla jednostek organizacyjnych Policji i Straży Miejskiej;- cele obrony narodowej: kwoty darowizn dla jednostek organizacyjnych Wojska Polskiego;- cele ochrony środowiska: środki przeznaczone na cele wynikające z ustawy o ochronie i kształtowaniu środowiska. Cechą charakterystyczną tego zwolnienia jest zgodnie z ust. 1b art. 17 ustawy, uzależnienie prawa podatnika do zwolnienia z podatku części lub całości jego dochodu od przeznaczenia go i - bez względu na termin - wydatkowania na cele statutowe. Do takiego wydatkowania zalicza się również nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. Należy w tym miejscu zaznaczyć, iż powołane zwolnienie dotyczy wszelkiej działalności, zarówno statutowej jak i gospodarczej, z wyjątkiem działalności, o której mowa w art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1a ustawy. Zwolnienie to stosuje się również w przypadku lokowania osiągniętych dochodów w wymienione w art. 17 ust. 1e pkt 1 - 3 papiery wartościowe w sytuacji kiedy dochód uzyskany z tego źródła zostanie przeznaczony i wydatkowany na w/w cele. Przepisy powyższe mają zastosowanie zarówno do podatników, których celem statutowym jest realizacja wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 działalności, jak i do podatników wspierających taką działalność, o ile wynika to wprost ze statutu tych podatników. Z przytoczonych powyżej norm prawnych wynika, iż zastosowanie do Stowarzyszenia zwolnienia przedmiotowego uzależnione jest od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe oraz cele, o których mowa w art. 17 ust. 1b i ust. 1e ustawy, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Przy takim rozumieniu powołanych przepisów prawa, stanowisko Stowarzyszenia zawarte w piśmie z dnia 1 czerwca 2005 r. L. dz. 32/05 należy uznać za prawidłowe. Organ podatkowy nie podziela jednak stanowiska Wnioskodawcy, iż nie prowadzi on działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 3 pkt 9 Ordynacji podatkowej przez działalność gospodarczą rozumie się każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców. Z kolei w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2001 r. Nr. 55, poz. 578 ze zm.) za agenta turystycznego uważa się przedsiębiorcę, którego działalność polega na stałym pośredniczeniu w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych na rzecz organizatorów turystyki posiadających zezwolenia w kraju lub na rzecz innych usługodawców posiadających siedzibę w kraju. Tego typu działalność usługodawca zalicza do działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem okoliczności o których mowa w art. 4 ust. 2 ustawy (art. 4 ust. 1 ustawy). Z zestawienia powołanych przepisów wynika jednoznacznie, że uzyskane dochody z pośredniczenia w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych należy zaliczyć do przychodów z działalności gospodarczej. Należy także dodać, iż do dochodów z działalności gospodarczej należy także zaliczyć uzyskane dochody ze świadczenia usług na rzecz swoich członków (§ 10 pkt 6 Statutu Stowarzyszenia). Powyższe oznacza, że w sytuacji przeznaczenia osiągniętych dochodów z tego źródła na opłacenie wydatków związanych z tym źródłem przychodów spowoduje konieczność opodatkowania tych dochodów.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty