Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.06.2005, sygn. PP-443/1/11/05/TP, Urząd Skarbowy w Jaworze, sygn. PP-443/1/11/05/TP
Gmina zwróciła się z zapytaniem czy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług realizacja własnych zadań publicznych tj. budowa sali gimnastycznej przy Gimnazjum.
POSTANOWIENIENa podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaworze stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 04.05.2005 r. który wpłynął w dniu 10.05.2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług realizacji własnych zadań publicznych tj. budowa sali gimnastycznej przy Gimnazjum jest nieprawidłowe. UZASADNIENIEW dniu 10.05.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jaworze wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, który został uzupełniony pismem z dnia 19.05.2005 r. (data wpływu do urzędu 25.05.2005 r.).Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.Gmina zwróciła się z zapytaniem czy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług realizacja własnych zadań publicznych, tj. budowa sali gimnastycznej przy Gimnazjum w X, której realizację powierzono jednostce budżetowej powołanej do realizacji zadań inwestycyjnych w ramach bieżącej obsługi Gminy.Gmina przedstawiła swoje stanowisko: "zgodnie z przepisami § 8 ust. 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970) czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego w wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych zwolnione są od podatku".Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zakład budżetowy jest jednostką organizacyjną gminy utworzoną na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 9 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) w celu wykonywania określonych zadań. W zakresie w jakim zakład budżetowy realizuje na rzecz gminy powierzone mu zadania własne gminy nałożone odrębnymi przepisami prawa, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Relacja pomiędzy Gminą a zakładem budżetowym wynikająca z wykonania przez ten zakład zadań własnych Gminy nie ma charakteru cywilnoprawnego, nie można zatem utożsamiać powierzonych temu zakładowi zadań, wykonywanych na zlecenie Gminy - swojej jednostki macierzystej, ze świadczeniem usług a więc z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.W związku z powyższą analizą przepisów, stanowisko Gminy zawarte w zapytaniu jest nieprawidłowe. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, tj. dzień złożenia wniosku: 07.03.2005 r.Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Legnicy w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.Zażalenie podlega opłacie skarbowej.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty