27.10.2005 Podatki

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.10.2005, sygn. 1436/2BV/443/2005/493/TCH, Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście, sygn. 1436/2BV/443/2005/493/TCH

Dotyczy prawa do zwrotu podatku naliczonego dla podmiotu zagranicznego, który na terytorium Polski wykonuje wyłącznie dostawę towarów, dla której podatnikiem jest nabywca.

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), w odpowiedzi na wniosek Spółki z dnia 21.07.2005 r. (wpływ do tutejszego urzędu dnia 27.07.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dotyczący prawa do zwrotu podatku naliczonego, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście postanawia uznać przedstawione we wniosku stanowisko Spółki za nieprawidłowe.


Uzasadnienie

Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.W przedmiotowym wniosku Spółka podała, że jest podmiotem posiadającym siedzibę na terytorium Niemiec, zarejestrowanym dla celów podatku VAT m.in. w Niemczech i w Polsce. Spółka prowadzi dostawę z montażem siłowni wiatrowych do elektrowni wiatrowej w Polsce, która nie jest rozpoznawana jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów na terytorium Niemiec, lecz jako dostawa towarów na terytorium Polski, stosowanie do art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W zakresie tej sprzedaży Spółka korzysta z możliwości rozliczenia transakcji dostawy przez nabywcę, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 powołanej wyżej ustawy. Jednocześnie w związku z wykonywaną działalnością Spółka dokonuje na terytorium polski zakupów towarów i usług (np. usługi pojazdów dźwigowych).W odniesieniu do stanu faktycznego opisanego w przedmiotowym wniosku Spółka wystąpiła z zapytaniem, czy jeżeli w deklaracji VAT-7 nie wykazuje obrotu oraz kwoty podatku należnego z tytułu dokonanej dostawy towarów (w związku z rozliczeniem podatku od tej transakcji przez nabywcę), czy ma prawo do zwrotu podatku naliczonego? Zdaniem Spółki odpowiedź na to pytanie powinna być twierdząca, jako że Spółka wykonuje czynności opodatkowane (dostawa towarów na terytorium kraju), a podatek od tych czynności jest jedynie rozliczany przez inny podmiot w ramach tzw. samonaliczenia podatku. Tym samym zastosowania nie znajduje art. 86 ust. 19 ustawy o podatku od towarów i usług, nakazujący przeniesienie kwoty podatku naliczonego do następnego okresu rozliczeniowego podmiotom, które w okresie rozliczeniowym nie wykonały czynności opodatkowanych. Zdaniem Spółki inne rozumienie tego przepisu oznaczałoby pozbawienie jej prawa do rozliczenia podatku naliczonego - jako zarejestrowany w Polsce podatnik VAT nie mogłaby również odzyskać podatku naliczonego na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom (Dz. U. Nr 89, poz. 851). Stanowiłoby to naruszenie zasady neutralności podatku od wartości dodanej i stałoby w sprzeczności z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (orzeczenia w sprawach 283/83 oraz C-110/94).Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście zważył, co następuje:Z treści wniosku jednoznacznie wynika, że jego przedmiotem jest kwestia zwrotu podatku od towarów i usług w podstawowym trybie określonym w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, a nie w jednym z trybów szczególnych, uregulowanych różnymi aktami wykonawczymi do ustawy, w szczególności rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z art. 87 ust. 1 powołanej wyżej ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Przepis ten należy rozpatrywać łącznie z przepisami określającymi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tj. przede wszystkim:1) art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy;2) art. 86 ust. 8 ustawy, zgodnie z którym podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą: (a) dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami, albo (b) czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3 - 7 ustawy;3) art. 86 ust. 9 ustawy, zgodnie z którym podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą pewnych czynności (szczegółowo wymienionych w pkt 1 - 6 cytowanego przepisu), wykonywanych na terytorium kraju - w przypadku gdy miejscem świadczenia tych usług, zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 1, jest terytorium państwa trzeciego lub gdy usługi dotyczą bezpośrednio towarów eksportowanych, pod warunkiem że podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami;4) art. 86 ust. 2 ustawy określający, jakie kwoty stanowią kwotę podatku naliczonego; 5) art. 86 ust. 10 - 18 ustawy, określające terminy, w których powstaje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;6) art. 86 ust. 3 - 7a oraz art. 88 ustawy, określające przypadki powodujące ograniczenie lub wyłączenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku.Z cytowanych wyżej przepisów można wywieść podstawowe warunki, od których ustawa o podatku od towarów i usług uzależnia przyznanie danemu podmiotowi prawo do zwrotu różnicy podatku od towarów i usług w omawianym trybie, a zatem:1) prawo to przysługuje wyłącznie podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy,2) podatnik nabył towary lub usługi, a z nabycia tego wynika kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy,3) towary i usługi, o których wyżej mowa, podatnik wykorzystał (wykorzysta) do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług albo niektórych czynności nie podlegających opodatkowaniu (wymienionych w art. 86 ust. 8 i 9 ustawy),4) kwotę podatku naliczonego podatnik wykazał we właściwym terminie (okresie rozliczeniowym), określonym w art. 86 ust. 10 - 18 ustawy,5) w tym samym okresie rozliczeniowym podatnik wykazał kwotę podatku należnego, a kwota ta jest niższa od kwoty podatku naliczonego,6) nie występują okoliczności powodujące wyłączenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, określone w art. 88 ustawy.Zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikiem jest osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej oraz osoba fizyczna, wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, przy czym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy; działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Należy jednak pamiętać, że ustawa o podatku od towarów i usług nie funkcjonuje w oderwaniu, ale w ramach polskiego systemu prawa podatkowego. W odniesieniu do omawianej kwestii należy zatem wziąć pod uwagę także odpowiednie przepisy Ordynacji podatkowej, będącej podstawową ustawą w systemie prawa podatkowego - nie jako akt prawny wyższego rzędu (przepisy rozdziału III Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, odnoszącego się do źródeł prawa, nie przewidują wyższości jednych ustaw nad innymi), lecz jako ustawa o charakterze ogólnym, stosowana do wszelkich podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego, do których ustalania lub określania uprawnione są organy podatkowe (art. 2 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Zgodnie z art. 6 § 1 Ordynacji podatkowej podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu, stosowanie zaś do art. 4 cytowanej ustawy - obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach. Przepisu tego nie można przy tym uznać za definicję sformułowaną wyłącznie na użytek samej ustawy, bowiem słownik tego typu definicji zawiera art. 3 tej ustawy (o czym świadczy użycie w tym przepisie zwrotu: "Ilekroć w ustawie jest mowa o

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne