Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 16.07.2004, sygn. PP 443/690/1974/04, Urząd Skarbowy Wrocław-Stare Miasto, sygn. PP 443/690/1974/04
Podatnik wnosi o wyjaśnienie, czy usługi polegające na konserwacji dzieł sztuki, świadczone na podstawie umów o dzieło, w ramach działalności wykonywanej osobiście na rzecz osoby prawnej - Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, z którą nie pozostaje w stosunku pracy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W sytuacji, kiedy przedmiotowe umowy o dzieło podlegałyby opodatkowaniu, wnioskodawca zwraca się z zapytaniem o wysokość stawki podatku od towarów i usług na przedmiotowe usługi.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 cytowanej ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Niemniej jednak na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 3 za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności, co do warunków wykonania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności. W podanym przez Podatnika stanie faktycznym przychody uzyskiwane z tytułu osobistego świadczenia usług konserwatorskich, wykonywanych na podstawie zawartej umowy o dzieło należy zakwalifikować do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. do przychodów z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. Według organu podatkowego istotne znaczenie ma treść umowy o dzieło. Każdą umowę o dzieło należy traktować indywidualnie. W umowie powinny być określone wszelkie warunki, w jakich czynność powinna być wykonana, wynagrodzenie oraz odpowiedzialność zlecającego wykonanie tych czynności. Tutejszy organ podatkowy wskazuje, iż elementem decydującym o uznaniu konkretnej umowy o dzieło za umowę podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT jest ponoszenie przez osobiście wykonującego usługi odpowiedzialności wobec osób trzecich za działania podejmowane w ramach umowy o dzieło. W przedmiotowej sprawie nie można mówić, iż zleceniobiorca wykonuje działalność niezależną i na własną odpowiedzialność, ponieważ jak wynika z przedmiotowego wniosku Wojewódzki Konserwator Zabytków ponosi odpowiedzialność za działania zleceniobiorcy wobec osób trzecich i ma bezpośredni wpływ na prace w trakcie ich trwania. Specjalnie powoływane komisje konserwatorskie decydują na każdym etapie prac w jaki sposób dzieło ma być wykonane, a przed zakończeniem powoływana jest komisja odbioru w skład, której wchodzą rzeczoznawcy. Opinia tej komisji warunkuje oddanie pracy i wypłacenie należności za jej prawidłowe wykonanie. Z samodzielnie prowadzoną działalnością gospodarczą, a tym samym podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług mamy do czynienia w przypadku, kiedy zleceniobiorca prowadzi działalność niezależnie, na własny rachunek i na własną odpowiedzialność, otrzymując z tego tytułu wynagrodzenie od osób trzecich, na rzecz których świadczy te usługi. W przedmiotowej sprawie wynagrodzenie wypłacane jest zleceniobiorcy przez zleceniodawcę w oparciu o podpisana umowę. Istotne znaczenie dla uznania konkretnej umowy o dzieło za umowę podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT jest ponoszenie przez zleceniobiorcę ryzyka ekonomicznego związanego z wykonywanymi przez niego czynnościami a więc m. in. dochody z wykonanego przez niego zlecenia nie mogą być uzależnione od kwot otrzymanego wynagrodzenia, lecz również od ponoszonych przez niego i niezwracalnych przez zleceniodawcę kosztów. W związku z powyższym, jeżeli przedmiotowa umowa o dzieło spełnia kumulatywnie warunki określone w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług usługi konserwatorskie zlecane przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków na warunkach opisanych przez wnioskodawcę nie są traktowane jako samodzielna działalność gospodarcza i tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Organ podatkowy wskazuje również, iż w przypadku gdyby zawarta umowa o dzieło nie spełniała któregokolwiek z ww. warunków nie korzystałaby z wyżej wymienionego wyłączenia. W takim przypadku zastosowanie znalazłby paragraf 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Według ustępu pierwszego cytowanego paragrafu zwalnia się od podatku czynności wynikające z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa lub innej umowy o podobnym charakterze, w przypadku których podstawę opodatkowania dla agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby świadczącej usługi o podobnym charakterze, stanowi kwota prowizji lub innej postaci wynagrodzeń za wykonane usługi, pomniejszona o kwotę podatku z zastrzeżeniem ust. 2-4. Zwolnienie to zgodnie z ust. 2 cytowanego paragrafu dotyczy tych podatników, którzy w danym roku podatkowym mogli korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy i dotyczy wartości sprzedaży w danym roku podatkowym z tytułu wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1 cytowanego paragrafu, nieprzekraczającej kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 EURO. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 2 stosuje się pod warunkiem, że wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 EURO, do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Ustęp 4 wymienia przypadki, gdy powyższych zwolnień nie stosuje się. W przypadku, gdyby okazało się, iż Podatnik świadcząc przedmiotowe usługi nie mógłby korzystać ze zwolnienia określonego w ww. przepisie prawnym miałby zastosowanie przepis art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Na mocy cytowanego przepisu ustawodawca zwolnił od tego podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, gdzie w poz. 11 wymieniono usługi z działu PKWiU 92, czyli usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich i praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem (...) z wyłączeniami. Biorąc pod uwagę powyższe usługi o symbolu PKWiU 92.52.12 wykonywane przez Pana Marcina F. jako, że nie są wymienione w ww. wyłączeniach jako nie uprawnione do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT są zwolnione z tego podatku. Mając powyższe na uwadze tutejszy organ podatkowy wskazuje, iż tylko i wyłącznie w sytuacji, gdy czynności wykonywane w ramach umowy o dzieło mieszczą się w granicach przychodu zgodnie z brzmieniem art. 13 pkt 2-8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a jednocześnie spełnione są kumulatywnie wszystkie warunki, o których mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty