Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606492)
      • Kadry i płace (26072)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    25.05.1995 Obrót gospodarczy

    Wyrok SN z dnia 25 maja 1995 r., sygn. II KRN 52/95

    1. Zachowanie tzw. prędkości administracyjnie dozwolonej nie może samo przez się świadczyć o tym, że kierowca zachował prędkość bezpieczną w rozumieniu art. 17 ust. 1 prawa o ruchu drogowym. Jednakże nie można podzielić kategorycznej tezy o naruszeniu dyspozycji art. 17 ust. 1 prawa o ruchu drogowym w każdym przypadku niedostosowania w warunkach nocnych prędkości prowadzonego pojazdu do tzw. czynnej widoczności drogi (zasięg aktualnie włączonych świateł).

    2. Przewidywanie zachowań i sytuacji niezgodnych z przepisami o ruchu drogowym nie jest zatem – niezależnie od tego, czy ruch odbywa się w warunkach dziennych, czy też nocnych – bezwzględnym obowiązkiem uczestnika ruchu, ale powinnością uzależnioną od okoliczności umożliwiających rozpoznanie takiego niebezpieczeństwa.

    Sąd Najwyższy po rozpoznaniu w dniu 25 maja 1995 r. sprawy Marka D., oskarżonego z art. 136 § 2 k.k., z powodu rewizji nadzwyczajnej, wniesionej przez Rzecznika Praw Obywatelskich na korzyść oskarżonego od wyroku Sądu Rejonowego w C. z dnia 18 lutego 1993 r. oraz od wyroku Sądu Wojewódzkiego w L. z dnia 13 lipca 1993 r. – zmienił zaskarżone wyroki i Marka D. uniewinnił od popełnienia zarzucanego mu czynu (...).

    Uzasadnienie

    Sąd Rejonowy w C. wyrokiem z 18.II.1993 r. skazał Marka D. na karę 2 lat pozbawienia wolności z warunkowym zawieszeniem jej wykonania na okres 4 lat, 5.000.000 zł grzywny oraz karę dodatkową zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych na okres 3 lat za występek określony w art. 136 § 2 k.k. polegający na tym, że: w dniu 5.I.1990 r. w T., kierując autobusem marki „Autosan”, należącym do KPKS – Oddział w C., sprowadził nieumyślnie katastrofę w ruchu lądowym, zagrażającą życiu i zdrowiu ludzi oraz mieniu w znacznych rozmiarach w ten sposób, że w sytuacji ograniczonej widoczności spowodowanej nocą i warunkami na jezdni nie zmniejszył szybkości do umożliwiającej zatrzymanie pojazdu przed przeszkodą i prowadząc pojazd z prędkością większą od dostosowanej do zasięgu świateł mijania najechał na tył stojącego na jezdni nieoświetlonego samochodu marki „Jelcz”, należącego do KPKS – Oddział w C., a kierowanego przez Janusza S., wskutek czego pasażerowie autobusu Czesław S. i Jerzy O. ponieśli śmierć, natomiast Wacław S., Dariusz S. i Stanisław D. doznali ciężkich obrażeń w postaci choroby zazwyczaj zagrażającej życiu, bądź ciężkiego kalectwa. Krystyna S., Andrzej M., Adam W. i Jerzy D. doznali obrażeń powodujących naruszenie funkcji organizmu powyżej 7 dni, Renata S., Jerzy S., Krzysztof O., Ryszard B. i Henryk G. doznali obrażeń naruszających funkcje organizmu na okres poniżej 7 dni, a łączne straty spowodowane uszkodzeniem obu pojazdów wyniosły 26.600.124 zł na szkodę wspomnianego Przedsiębiorstwa.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • VAT
    • Zmiany w warunkach zatrudnienia nauczycieli od 1 września 2025 r.
    • Deregulacja prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego – co się zmieni
    • Czy ryczałt za używanie samochodu prywatnego do celów służbowych podlega oskładkowaniu
    • Wskaźnik: Maksymalne miesięczne kwoty ryczałtu za używanie pojazdu w 2025 r.
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    14.09.2022 Obrót gospodarczy
    Sprawozdanie z uiszczonych opłat ewidencyjnych
    Czytaj więcej
    12.04.2022 Kadry i płace
    Czas pracy kierowców po zmianach przepisów
    Czytaj więcej
    30.08.2006 Obrót gospodarczy
    Wyrok NSA z dnia 30 sierpnia 2006 r., sygn. I OSK 1366/05
    Czytaj więcej
    23.11.2004 Obrót gospodarczy
    Wyrok NSA z dnia 23 listopada 2004 r., sygn. OSK 900/04
    Czytaj więcej
    22.11.1999 Obrót gospodarczy
    Wyrok SN z dnia 22 listopada 1999 r., sygn. II KKN 346/97
    Czytaj więcej
    30.09.1993 Obrót gospodarczy
    Uchwała Składu 7 Sędziów SN z dnia 30 września 1993 r., sygn. III AZP 9/93
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.