28.12.2023 Ubezpieczenia

Wyrok NSA z dnia 28 grudnia 2023 r., sygn. I OSK 2145/22

Administracyjne postępowanie

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Marek Stojanowski Sędziowie: sędzia NSA Marian Wolanin sędzia del. WSA Dariusz Chaciński (spr.) po rozpoznaniu w dniu 28 grudnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 28 lipca 2022 r. sygn. akt II SA/Sz 341/22 w sprawie ze skargi T. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie z dnia 8 lutego 2022 r. nr SKO.4111.3124.2021 w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę; 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wyrokiem z 28 lipca 2022 r. II SA/Sz 341/22, po rozpoznaniu sprawy ze skargi T. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie z 8 lutego 2022 r. nr SKO.4111.3124.2021 w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego, uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta Koszalina z 6 grudnia 2021 nr 5618/2021/SR 20-21.

Powyższe rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

Decyzją z 8 lutego 2022 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Koszalinie (dalej: Kolegium lub organ odwoławczy), na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 k.p.a. oraz art. 17 ust. 1 pkt 4 i ust. 5 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 111 ze zm.; dalej: u.ś.r.), po rozpatrzeniu odwołania T. W. (dalej: Skarżący), orzekło o utrzymaniu w mocy decyzji Prezydenta Miasta Koszalina z 6 grudnia 2021 r. o odmowie przyznania świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad ojcem.

Motywując odmowę przyznania wnioskowanego świadczenia Kolegium wskazało, że organ I instancji uzasadnił swoje rozstrzygnięcie pobieraniem przez wnioskodawcę renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy, pozostawaniem ojca wnioskodawcy w związku małżeńskim oraz powstaniem u niego niepełnosprawności dopiero po ukończeniu 69 roku życia.

Rozpatrując powyższe odwołanie Kolegium wskazało na stan prawny który zaistniał po wejściu w życie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 21 października 2014 r. K 38/13 (Dz. U. z 2014 r. poz. 1443). Na mocy powyższego wyroku orzeczono, że art. 17 ust. 1b u.ś.r. w zakresie, w jakim różnicuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego osób sprawujących opiekę nad osobą niepełnosprawną po ukończeniu przez nią wieku określonego w tym przepisie ze względu na moment powstania niepełnosprawności, jest niezgodny z art. 32 ust. 1 Konstytucji. Jak wyjaśnił organ odwoławczy, w następstwie powyższego art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych nie może być stosowany w dotychczasowym kształcie. Tym samym, organy rozpoznając wniosek o przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego złożony przez opiekuna dorosłej osoby niepełnosprawnej, w obecnym stanie prawnym (dopóki w tej materii nie zostaną wprowadzone nowe rozwiązania ustawowe), mają obowiązek zbadać, czy wnioskodawca spełnia warunki do przyznania tego świadczenia określone w art. 17 ustawy, tj. z wyłączeniem tej części przepisu, która z dniem 23 października 2014 r. została ostatecznie uznana za niekonstytucyjną. Należy zatem uwzględniać niekonstytucyjność przedmiotowego przepisu i rozpoznać wniosek z pominięciem kryterium wieku, w jakim powstała niepełnosprawność osoby dorosłej. Stanowisko Kolegium w powyższym zakresie zostało dodatkowo poparte przywołanym w decyzji orzecznictwem sądów administracyjnych.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne