19.12.2023

Wyrok NSA z dnia 19 grudnia 2023 r., sygn. I OSK 487/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Piotr Niczyporuk Sędziowie: Sędzia NSA Karol Kiczka Sędzia del. WSA Dariusz Chaciński (spr.) Protokolant asystent sędziego Olga Malicka po rozpoznaniu w dniu 19 grudnia 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Ministra Rozwoju i Technologii od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 lutego 2022 r., sygn. akt I SAB/Wa 305/21 w sprawie ze skargi P[...] na bezczynność Ministra Rozwoju i Technologii w przedmiocie rozpoznania wniosku o stwierdzenie nieważności decyzji oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 4 lutego 2022 r. I SAB/Wa 305/21, po rozpoznaniu sprawy ze skargi P. i [...]na bezczynność Ministra Rozwoju i Technologii w przedmiocie rozpoznania wniosku o stwierdzenie nieważności decyzji:

1. zobowiązał Ministra Rozwoju i Technologii do rozpoznania wniosku o stwierdzenie nieważności decyzji Ministra Budownictwa z 10 listopada 1950 r. nr D-I-R5-1040-50 oraz utrzymanego nią w mocy orzeczenia Prezydenta m.st. Warszawy z 11 lutego 1950 r. nr PB/8186/40/U, w terminie miesiąca od dnia doręczenia odpisu prawomocnego wyroku wraz z aktami sprawy;

2. stwierdził, że Minister Rozwoju i Technologii dopuścił się bezczynności w rozpoznaniu wniosku o którym mowa w pkt 1, która miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa;

3. oddalił skargę w pozostałej części;

4. zasądził od Ministra Rozwoju i Technologii na rzecz P. i [...] solidarnie kwotę 580 (pięćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Skargę kasacyjną od powyższego wyroku złożył Minister Rozwoju i Technologii zaskarżając wyrok w punktach 1, 2 oraz 4. Orzeczeniu zarzucono:

1) na podstawie art. 174 pkt 1 p.p.s.a. naruszenie prawa materialnego przez:

a) błędną wykładnię art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1491; dalej: nowelizacja k.p.a.), polegającą na uznaniu, że skutkiem tego przepisu nie jest umorzenie postępowań spełniających wskazane w nim warunki, a jedynie ich zaistniała lub potencjalna bezprzedmiotowość, a w konsekwencji uznanie, że nadal możliwe jest rozstrzygnięcie w drodze decyzji wniosku skarżących o stwierdzenie nieważności decyzji dekretowych, a dopiero po wydaniu przez organ takiej decyzji i uchyleniu jej przez sąd administracyjny prawomocnym wyrokiem organ byłby zobowiązany do "umorzenia postępowania z mocy prawa", podczas gdy postępowanie zostało już umorzone z mocy prawa z dniem 16 września 2021 r. w związku z wejściem wżycie art. 2 ust. 2 nowelizacji k.p.a.,

b) niewłaściwe zastosowanie art. 105 § 1 k.p.a. w zw. z art. 2 ust. 2 nowelizacji k.p.a. w zw. z art. 6 k.p.a. poprzez uznanie, że z konieczności zbadania przez organ czy spełniły się przesłanki umorzenia postępowania z mocy prawa o których mowa wart. 2 ust. 2 nowelizacji k.p.a. wynika zobowiązanie organu do wydania na podstawie art. 105 § 1 k.p.a. decyzji deklaratoryjnej potwierdzającej spełnienie się ww. przesłanek, na którą stronom przysługiwałoby prawo wniesienia skargi do sądu administracyjnego, podczas gdy ani art. 105 § 1 k.p.a., ani żaden inny przepis nie mógłby stanowić podstawy wydania takiej decyzji, co jest wynikiem celowego działania ustawodawcy, natomiast organy administracji zobowiązane są do działania na podstawie przepisów prawa,

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne