Wyrok NSA z dnia 9 listopada 2023 r., sygn. II OSK 1490/23
Zgodnie z art. 1 ust. 3 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu, ograniczenia w zagospodarowaniu terenu wprowadzone przez plan miejscowy, w tym zakaz realizacji nowych elektrowni wodnych, mogą być uzasadnione ochroną środowiska, potrzebami społeczności lokalnej i interesem publicznym, nawet jeśli ograniczają możliwości realizacji planowanych inwestycji przez przedsiębiorców.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Roman Ciąglewicz Sędziowie: Sędzia NSA Marzenna Linska-Wawrzon (spr.) Sędzia del. NSA Jerzy Stankowski po rozpoznaniu w dniu 9 listopada 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. R. i S. F. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 15 lutego 2023 r. sygn. akt II SA/Kr 1483/22 w sprawie ze skargi M. R. i S. F. na uchwałę Rady Gminy C. z dnia 10 lutego 2020 r., nr ... w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru Gminy C. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 15 lutego 2023 r., sygn. akt II SA/Kr 1483/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej p.p.s.a.), oddalił skargę M. R. i S. F. na uchwałę Rady Gminy C. z dnia 10 lutego 2020 r., nr ... w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru Gminy C.
M. R. i S. F. złożyli skargę kasacyjną, którą zaskarżyli powyższy wyrok w całości, zarzucając Sądowi I instancji naruszenie:
1) art. 153 i art. 190 p.p.s.a. przez niezastosowanie się w pełnym zakresie do wykładni prawa i wskazań dokonanych przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 15 listopada 2022 r. wydanym w sprawie o sygn. akt II OSK 1509/22, co w rezultacie skutkuje ponownym nierozpoznaniem istoty sprawy;
2) art. 28 ust. 1 w zw. z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej: u.p.z.p.) w zw. z art. 22 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. przez jego błędną wykładnię i uznanie, że zaskarżona uchwała w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru Gminy C. przez wprowadzenie dla terenów wód powierzchniowych zakazu realizacji nowych elektrowni wodnych wykorzystujących wody rzeki C. - na całej długości w granicach Gminy, mogła wprowadzić ograniczenie wolności działalności gospodarczej, pomimo że ograniczenie to nie jest sformułowane w samej ustawie, a przy tym uchwała wprowadzająca przedmiotowe tak istotne i daleko idące ograniczenie nie zawiera żadnego uzasadnienia w tym zakresie, jak również nie była poprzedzona szczegółowymi rozważaniami w toku procedury planistycznej, podczas gdy wprowadzając przedmiotowy zakaz doszło do naruszenia zasad sporządzania planu przez przyjęcie rozwiązań niezgodnych z normą konstytucyjną stanowiącą, że ograniczenie wolności działalności gospodarczej jest dopuszczalne tylko w drodze ustawy i tylko ze względu na ważny interes publiczny;
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty