28.02.2023

Wyrok NSA z dnia 28 lutego 2023 r., sygn. III OSK 2777/21

Policja

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski po rozpoznaniu w dniu 28 lutego 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Komendanta Głównego Policji od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 marca 2020 r. sygn. akt II SA/Wa 2862/19 w sprawie ze skargi A. Z. na postanowienie Komendanta Głównego Policji z dnia 4 listopada 2019 r. nr 67/E/SWA/BF/2019 w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Komendanta Głównego Policji na rzecz A. Z. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

AUZASADNIENIE

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 12 marca 2020 r. sygn. akt II SA/Wa 2862/19 w sprawie ze skargi A. Z. na postanowienie Komendanta Głównego Policji z 4 listopada 2019 r. nr 67/E/SWA/BF/2019 w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy, na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. c) ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.) dalej "p.p.s.a." uchylił zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je postanowienie Komendanta Wojewódzkiego Policji w Kielcach z 10 września 2019 r. nr 23/19 (pkt 1) oraz zasądził od Komendanta Głównego Policji na rzecz skarżącego A. Z. kwotę 480 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania (pkt 2).

W uzasadnieniu wyroku Sąd pierwszej instancji wskazał, że w sprawie brak było podstaw do zastosowania art. 61a § 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 2096) zwanej dalej "k.p.a." Organy policji co prawda zasadnie zwróciły uwagę, że wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 30 października 2018 r., sygn. akt K 7/15 orzeczono, że art. 115a ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2017 r., poz. 2067 oraz z 2018 r. poz. 106, 138, 416, 650, 730, 1039, 1544 i 1669) w zakresie, w jakim ustala wysokość ekwiwalentu pieniężnego za 1 dzień niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego lub dodatkowego w wymiarze części miesięcznego uposażenia, jest niezgodny z art. 66 ust. 2 w związku z art. 31 ust. 3 zdanie drugie Konstytucji RP. W ocenie Sądu niezmiennie brak jest przepisów umożliwiających prawidłowe wyliczenie wysokości ekwiwalentu, gdyż ustawodawca nie wprowadził nowego przelicznika do ustawy o Policji. Powyższe nie zmienia faktu, że postępowanie w przedmiocie wypłacenia ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy mogło być prowadzone. Sprawa dotycząca ekwiwalentu za niewykorzystany urlop w przypadku policjanta ma charakter administracyjny, a w razie odmowy przyznania tego świadczenia podlega załatwieniu w formie decyzji administracyjnej. Wskazanym wyżej wyrokiem Trybunał Konstytucyjny nie stwierdził niekonstytucyjności całego art. 115a ustawy o Policji, a jedynie jego części określającej sposób obliczania ekwiwalentu. Zdaniem WSA w Warszawie ustawa w dalszym ciągu przewiduje prawo do ekwiwalentu przysługującego funkcjonariuszowi zwolnionemu ze służby. W takim stanie rzeczy organ powinien albo dokonać wypłaty świadczenia, albo załatwić sprawę administracyjną w formie decyzji odmownej.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne