Wyrok NSA z dnia 14 czerwca 2023 r., sygn. III OSK 459/22
Służba celna
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz Sędziowie Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski Protokolant: sekretarz sądowy Justyna Łaskawska po rozpoznaniu w dniu 14 czerwca 2023 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Szefa Krajowej Administracji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 września 2021 r. sygn. akt II SA/Wa 1348/21 w sprawie ze skargi L. K. na decyzję Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z dnia 19 stycznia 2021 r. nr DOM1.1125.14.2020.EDE w przedmiocie zwolnienia ze służby 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Szefa Krajowej Administracji Skarbowej na rzecz L. K. kwotę 240 zł (słownie: dwieście czterdzieści złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 15 września 2021 sygn. akt II SA/Wa 1348/21 wydanym w sprawie ze skargi L. K. na decyzję Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z 19 stycznia 2021 r. nr DOM1.1125.14.2020.EDE w przedmiocie zwolnienia ze służby, na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. c) w zw. z art. 135 oraz art. 205 § 2 i art. 209 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) zwanej dalej "p.p.s.a." uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Łodzi z 21 października 2020 r. nr 1001-IZK-3.111.763.2020.4 (pkt 1) oraz zasądził od Szefa Krajowej Administracji Skarbowej na rzecz skarżącej L. K. kwotę 480 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania (pkt 2).
W uzasadnieniu wyroku Sąd pierwszej instancji wskazał, że skarżącej funkcjonariuszce Izby Administracji Skarbowej w Łodzi w związku z reformą szeroko rozumianej administracji skarbowej nie przedstawiono propozycji określającej nowe warunki zatrudnienia, wobec czego organ zwolnił skarżącą ze służby w związku z wygaśnięciem stosunku służbowego. Jednak zdaniem Sądu decyzje organów administracji skarbowej obu instancji nie przedstawiają dostatecznie zindywidualizowanych rozważań w zakresie przyczyn niezłożenia skarżącej propozycji nowych warunków zatrudnienia albo pełnienia służby. Organy obu instancji poprzestały na argumencie w postaci posiadania przez skarżącą uprawnień emerytalnych, które to motywy należy uznać za niewystarczające. Zdaniem Sądu organy winny wziąć pod uwagę wieloletnią wzorową służbę skarżącej w organach skarbowych, zaś brak właściwego uzasadnienia decyzji wydanej w warunkach uznania administracyjnego stanowi podstawę do jej uchylenia. Mając powyższe na uwadze, Sąd pierwszej instancji stwierdził, że organy orzekające w sprawie naruszyły przepisy postępowania, tj. art. 7, art. 8, art. 11, art. 77 § 1, art. 80 i art 107 § 3 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735 ze zm.) zwanej dalej "k.p.a." w stopniu mogącym mieć istotny wpływ na wynik sprawy, a organ II instancji także art. 138 § 1 pkt 1 k.p.a., co przesądzało o konieczności uchylenia decyzji organów obu instancji.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty