28.06.2023

Wyrok NSA z dnia 28 czerwca 2023 r., sygn. I OSK 1046/22

Reforma rolna

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Iwona Bogucka (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Maciej Dybowski sędzia del. WSA Maria Grzymisławska-Cybulska Protokolant asystent sędziego Krzysztof Ważny po rozpoznaniu w dniu 28 czerwca 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej E.M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 sierpnia 2021 r. sygn. akt I SA/Wa 638/21 w sprawie ze skargi E.M. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 maja 2017 r. nr GZ.rn.625.269.2014 w przedmiocie reformy rolnej oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 3 sierpnia 2021 r., sygn. akt I SA/Wa 638/21 oddalił skargę E.M. (dalej: skarżący) na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 30 maja 2017 r., znak GZ.rn.625.269.2014 w przedmiocie reformy rolnej.

Skarżący wywiódł od powyższego wyroku skargę kasacyjną, w której zaskarżył ww. wyrok w całości, tj, w zakresie oddalającym skargę na pkt 4 zaskarżonej decyzji, w którym organ orzekł o podpadanie pod działanie dekretu PKWN o reformie rolnej działek nr [..], [..], [..] i domagając się przeprowadzenia rozprawy, wniósł o uchylenie wyroku w zakresie zaskarżonym, tj. w zakresie oddalenia skargi skarżącego na pkt 4 sentencji decyzji Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz rozpoznanie skargi wobec dostatecznego wyjaśnienia istoty sprawy i uchylenie w wyniku rozpoznania skargi punktu 4 sentencji ww. decyzji, ewentualnie o uchylenie wyroku w zaskarżonej części oraz przekazanie sprawy w tej części do ponownego rozpoznania Sądowi I instancji, a także o zasądzenie na rzecz skarżącego zwrotu kosztów postępowania.

Sądowi I instancji zarzucono:

I. naruszenie przepisów postępowania, mające istotny wpływ na wynik sprawy, tj.:

1. art. 153 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej: p.p.s.a.) przez nieuwzględnienie przez Sąd I instancji wskazań wynikających z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 17 grudnia 2020 r., sygn. akt I OSK 2219/18, w tym poprzez zaniechanie odniesienia się i oceny do innych zebranych w sprawie dokumentów przywoływanych przez skarżącego, w tym w zakresie oceny rzeczywistego stanu faktycznego przeznaczenia i wykorzystania nieruchomości, objętych zaskarżoną decyzją, m.in. na podstawie mapy sytuacyjnej terenu, obejmującej obszar zespołu pałacowo-parkowego w W., określającej w sposób jednoznaczny stan faktyczny tego obszaru w okresie przejęcia przez Państwo, w tym poprzez jednoznacznie zakreślony zakres parku wraz z elementami charakteryzującymi istotę parku, jak również ponowne uznanie tezy o wypasie krów w granicach parku (bez ustalenia incydentalnego lub stałego charakteru wykorzystania parku do celów hodowlanych) w kontekście specyfikacji majątku, obejmującego setki hektarów oraz nieuwzględnienia faktu zorganizowania obór w całkowicie odrębnej części majątku, także w oddaleniu od części folwarcznej, składającej się na zespół budynków zarządczych i administracyjnych, w tym w powyższym kontekście, w zakresie faktu umiejscowienia reprezentacyjnej bramy wjazdowej na teren parku wraz z budynkiem przybramnym - jako rzekomo mającej na celu ochronę bydła przed ucieczką, która to teza dodatkowo pozostaje w sprzeczności z zasadami doświadczenia życiowego;

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne