Wyrok NSA z dnia 18 lipca 2023 r., sygn. III OSK 1260/22
Policja
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Tamara Dziełakowska (spr.) Sędziowie sędzia NSA Małgorzata Masternak - Kubiak sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk Protokolant asystent sędziego Adam Płusa po rozpoznaniu w dniu 18 lipca 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 lutego 2022 r. sygn. akt II SA/Wa 2601/21 w sprawie ze skargi A. B. na rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji z dnia 19 maja 2021 r. nr 2085 w przedmiocie zwolnienia ze służby w Policji 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od A. B. na rzecz Komendanta Głównego Policji kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 17 lutego 2022 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. akt II SA/Wa 2601/21) oddalił skargę A. B. na rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji z 19 maja 2021 r., utrzymujący w mocy rozkaz personalny organu I instancji z 5 marca 2021 r. w przedmiocie zwolnienia ze służby w Policji.
W uzasadnieniu powyższego wyroku Sąd pierwszej instancji wskazał, że pismem z 22 grudnia 2020 r. Komendant Centralnego Biura Śledczego Policji zawiadomił A. B. o wszczęciu postępowania administracyjnego w przedmiocie zwolnienia go ze służby w Policji ze względu na ważny interes służby na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 5 ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o Policji (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r., poz. 360 ze zm. – zwanej dalej ustawą o Policji), wynikający z długotrwałej absencji strony w służbie spowodowanej przebywaniem na zwolnieniach lekarskich.
Rozkazem personalnym z 5 marca 2021 r. Komendant Centralnego Biura Śledczego Policji na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 5 oraz art. 45 ust. 1 w związku z art. 43 ust. 4 i ust. 6 ustawy o Policji zwolnił A. B. ze służby w Policji z dniem 31 marca 2021 r. i na podstawie art. 108 § 1 K.p.a. nadał decyzji rygor natychmiastowej wykonalności. Decyzja ta została doręczona stronie 22 marca 2021 r. W uzasadnieniu organ wskazał, iż strona przebywała na zwolnieniach lekarskich: w 2019 r. - 71 dni, w 2020 r. - 363 dni, w 2021 r. - 90 dni, uwzględniając zwolnienie lekarskie wystawione do dnia 31 marca 2021 r. Sytuacja ta w naturalny sposób zmuszała przełożonych do zapewniania zastępstw za nieobecnego policjanta, co prowadziło do zwiększenia obciążenia pozostałych w służbie policjantów. Skutkowało to obniżeniem poziomu efektywności i jakości realizowanych zadań oraz generowało pełnienie służby w wymiarze ponadnormatywnym. Taki stan rzeczy wypełnia przesłankę ważnego interesu służby rozumianego jako zapewnienie bezpieczeństwa obywateli poprzez efektywne i sprawne działanie Policji, który w tym przypadku przeważa nad osobistym interesem strony. Organ zaznaczył również, że zwolnienie ze służby nastąpiło bez zasięgnięcia opinii zakładowej organizacji związkowej.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty