Wyrok NSA z dnia 2 marca 2023 r., sygn. III OSK 3371/21
Policja
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodnicząca: Sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak Sędziowie: Sędzia NSA Tamara Dziełakowska (spr.) Sędzia del. WSA Beata Jezielska po rozpoznaniu w dniu 2 marca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Komendanta Głównego Policji od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 czerwca 2020 r., sygn. akt II SA/Wa 965/20 oraz zażalenia Komendanta Głównego Policji od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 sierpnia 2020 r, sygn. akt II SA/Wa 965/20 w sprawie ze skargi J. J. na postanowienie Komendanta Głównego Policji z dnia 23 marca 2020 r., nr 15/E/SWA/BF/2020 w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania 1) oddala skargę kasacyjną, 2) oddala zażalenie.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 25 czerwca 2020 r. sygn. akt II SA/Wa 965/20 w sprawie ze skargi J. J. na postanowienie Komendanta Głównego Policji z 23 marca 2020 r. utrzymujące w mocy postanowienie Komendanta Wojewódzkiego Policji w Kielcach z 27 listopada 2019 r. w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania administracyjnego uchylił zaskarżone postanowienie oraz postanowienie organu I instancji.
Wyrok wydany został w następującym stanie sprawy.
Skarżący 4 lutego 2019 r. został zwolniony ze służby w Policji. Zgodnie z art. 115a ustawy o Policji z tytułu niewykorzystanych 48 dni urlopu wypoczynkowego i dodatkowego przysługiwał mu ekwiwalent pieniężny. Pismem z 13 lutego 2019 r. skarżący został powiadomiony, że ekwiwalent za niewykorzystany urlop zostanie wypłacony po ustaleniu algorytmu, dotyczącego wyliczenia należnej kwoty, zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 30 października 2018 r. sygn. akt K 7/15. 18 listopada 2019 r. skarżący złożył wniosek, w którym zażądał niezwłocznego przeliczenia i wypłacenia ekwiwalentu pieniężnego, a w razie odmowy jego wypłaty wszczęcia postępowania w sprawie wydania decyzji. W odpowiedzi na wniosek Komendant Wojewódzki Policji w Kielcach postanowieniem z 27 listopada 2019 r., działając na podstawie art. 61a § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego odmówił wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie wskazując, że zachodzi przesłanka w postaci innej usprawiedliwionej przyczyny uniemożliwiającej wszczęcie przedmiotowego postępowania - tj. braku podstawy materialnoprawnej do rozpatrzenia żądania w trybie administracyjnym. Brak ten jest skutkiem wyeliminowania z porządku prawnego dyspozycji przepisu art. 115a ustawy o Policji w zakresie w jakim określał on mechanizm naliczania ekwiwalentu, który to brak nie został usunięty poprzez wprowadzenie normy prawnej uwzględniającej wskazania Trybunału Konstytucyjnego. W ocenie organu pierwszej instancji brak jest podstawy prawnej do działania przez organ celem merytorycznego rozpoznania żądania.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty