Wyrok NSA z dnia 19 kwietnia 2023 r., sygn. I OSK 745/22
W przypadku żądania udostępnienia informacji z ewidencji gruntów i budynków na podstawie art. 24 ust. 5 pkt. 3 ustawy o prawie geodezyjnym i kartograficznym, istnienie interesu prawnego podmiotu żądającego takich informacji jest warunkiem koniecznym, a brak wykazania tytułu prawnego do nieruchomości stanowi przesłankę uniemożliwiającą uznanie istnienia tego interesu.
Nieruchomości
Dnia 19 kwietnia 2023 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Elżbieta Kremer Sędziowie: sędzia NSA Maciej Dybowski sędzia del. WSA Arkadiusz Blewązka (spr.) po rozpoznaniu w dniu 19 kwietnia 2023 roku na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej L. C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 sierpnia 2021 r., sygn. akt I SA/Wa 86/21 w sprawie ze skargi L. C. na decyzję Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego z dnia [...] października 2020 r. nr [...] w przedmiocie wypisu z rejestru gruntów oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 3 sierpnia 2021 r., I SA/Wa 86/21 oddalił skargę L. C. na decyzję Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego z dnia [...] października 2020 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania wypisów z rejestru gruntów.
Powyższy wyrok zapadł w następujących okolicznościach sprawy:
Decyzją z dnia [...] lipca 2020 r. nr [...] Prezydent [...] odmówił udostępnienia informacji, zawartych w operacie ewidencyjnym dla Miasta [...], w formie wypisu z rejestru gruntów w postaci papierowej dla działek ewidencyjnych nr [...], nr [...], nr [...] i nr [...] w obrębie nr [...]. Organ wskazał na po stronie L. C. interesu prawnego do uzyskania z ewidencji gruntów i budynków danych podmiotowych. Od niniejszej decyzji odwołanie złożyła L. C.. Decyzją z dnia [...] października 2020 r. nr [...] Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję organu I instancji. Organ odwoławczy stwierdził, że zgodnie z art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz.U.2020.2052 ze zm.), dalej jako "p.g.k.", starosta (prezydent) udostępnia informacje zawarte w operacie ewidencyjnym w formie: wypisów z rejestrów, kartotek i wykazów tego operatu, wyrysów z mapy ewidencyjnej, kopii dokumentów uzasadniających wpisy do bazy danych operatu ewidencyjnego, plików komputerowych sformatowanych zgodnie z obowiązującym standardem wymiany danych ewidencyjnych oraz usług, o których mowa w art. 9 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej. Nadto wskazał, że należy mieć na uwadze, iż wypisy z rejestru gruntów zawierają informacje zarówno o charakterze podmiotowym jak i przedmiotowym dotyczące konkretnie określonej nieruchomości. W rozpatrywanej sprawie skarżąca wystąpiła do Prezydenta [...] o wydanie wypisów i wyrysów tj. dokumentów zawierających dane o charakterze przedmiotowo-podmiotowym. Organ wskazał, że skarżąca uzyskała w dniu [...] czerwca 2020 r. wnioskowane wyrysy z mapy ewidencyjnej, jednak wobec faktu, iż skarżąca, jak i jej poprzednicy prawni, nie są i nie byli ujawnieni w bazie ewidencji gruntów i budynków jako właściciele, władający lub użytkownicy wieczyści ww. działek nr [...], nr [...], nr [...] i nr [...] z obrębu nr [...] [...], to tym samym nie została spełniona przesłanka wynikająca z art. 24 ust. 5 pkt 1 p.g.k. do otrzymania wypisu z ewidencji gruntów i budynków. Załączone do wniosku dokumenty potwierdziły jedynie następstwo prawne skarżącej po jej poprzednikach, natomiast nie zostały przedstawione dokumenty, które by stwierdzały, że F. L. lub B. R. byli właścicielami nieruchomości, która stanowi przedmiotowe działki ewidencyjne. Organ zauważył, że skarżąca nie wskazała normy prawa materialnego, z której wynikałaby konieczność posiadania wypisu z rejestru gruntów, zawierającego dane aktualnych właścicieli, czy użytkowników wieczystych, w sytuacji braku danych potwierdzających związek przedmiotowych gruntów z poprzednikami prawnymi skarżącej. Organ odwoławczy wskazał, że hipotetyczny zamiar podjęcia działań o charakterze roszczeniowym w odniesieniu do nieruchomości przejętych na rzecz Państwa w oparciu o przepisy dekretu z dnia 26 października 1945 r o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m. st. Warszawy (Dz.U.1945.50.279 ze zm.), dalej jako "dekret warszawski", potwierdza interes faktyczny L. C., który dopiero w sytuacji wszczęcia odpowiednich procedur administracyjnych, bądź sądowych i zobligowania do uzyskania w takim postępowaniu danych o charakterze podmiotowym, będzie mógł być uznany za interes prawny.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty