07.03.2023

Postanowienie NSA z dnia 7 marca 2023 r., sygn. III OSK 7042/21

Ochrona środowiska

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jerzy Stelmasiak (spr.) Sędziowie sędzia NSA Rafał Stasikowski sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski po rozpoznaniu w dniu 7 marca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej A. sp. o.o. z siedzibą G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 lipca 2021 r. sygn. akt IV SA/Wa 552/21 w sprawie ze skargi A. sp. o.o. z siedzibą G. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 1 lutego 2021 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 5 lipca 2021 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę A. sp. z o.o. z siedzibą w G. (dalej: spółka) na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z 1 lutego 2021 r. w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej.

W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że decyzją z 22 stycznia 2018 r. Śląski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska wymierzył spółce administracyjną karę pieniężną w wysokości 320.987 zł za wprowadzenie w roku kalendarzowym 2014 do rzeki [...] ścieków z oczyszczalni ścieków [...] z przekroczeniem warunków określonych w pozwoleniu wodnoprawnym udzielonym decyzją Starosty Pszczyńskiego z 15 października 2007 r.

Spółka wniosła odwołanie od powyższej decyzji.

Decyzją z 1 lutego 2021 r. Główny Inspektor Ochrony Środowiska utrzymał w mocy decyzję organu I instancji.

Główny Inspektor Ochrony Środowiska stwierdził, że w pozwoleniu wodnoprawnym udzielonym decyzją Starosty Pszczyńskiego z 15 października 2007 r., która stała się ostateczna 5 listopada 2007 r., zostały ustalone najwyższe dopuszczalne wartości wskaźników zanieczyszczeń w odprowadzanych ściekach. Pozwolenie zostało udzielone na czas oznaczony od 1 listopada 2007 r. do 31 października 2017 r. Organ I instancji dokonał oceny spełniania warunków określonych w pozwoleniu wodnoprawnym od 1 listopada 2013 r. do 31 października 2014 r. oraz od 1 listopada 2014 r. do 31 października 2015 r. W obu analizowanych okresach obowiązywania pozwolenia wodnoprawnego organ I instancji stwierdził przekroczenie jego warunków, ponieważ nie uznał części przedłożonych mu automonitoringowych wyników analiz jakości ścieków. Organ I instancji stwierdził bowiem, że nie były przestrzegane zasady pobierania próbek i wyniki analiz nie są miarodajne dla ustalenia wielkości emisji.

Organ odwoławczy wskazał, że potwierdzeniem wykonania pomiaru średniodobowego nie może być lakoniczna informacja zawarta w protokole z badań jakości ścieków. Z dokumentacji musi wynikać wprost w jakich godzinach pobierane były próbki do badań tak, żeby można było bezspornie stwierdzić, że dokonano pomiaru średniodobowego. W zakwestionowanych pomiarach utrwalonych w protokołach z poboru próbek znajduje się sformułowanie "pobieranie średnie dobowe lub uśrednione“ oraz wpisana jest jedna konkretna godzina "pobierania/pomiaru“. Próbka uśredniona może być uśredniona z dowolnej liczby próbek pobranych w określonym przedziale czasu (w dobie, ale również w godzinie), dlatego wpisem, który jednoznacznie określa rodzaj pobranej próbki są godziny poboru poszczególnych próbek. W tej sprawie wpisanie w protokołach z poboru próbek jednej konkretnej godziny "pobierania/pomiaru“ , świadczy o tym, że były to próbki jednorazowe.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne