Wyrok NSA z dnia 7 marca 2023 r., sygn. II OSK 597/20
Sens legitymowania się przez inwestora postanowieniem wydanym przez organ nadzoru budowlanego w postępowaniu legalizacyjnym samowolę użytkową, o którym mowa w przepisach art. 71a uPb, zobowiązującym do przedstawienia decyzji o warunkach zabudowy, kryje się w tym, aby organ właściwy do wydania takiej decyzji nie umarzał postępowania mając świadomość, że nie chodzi o przyszłe zamierzenie, a już zrealizowaną zmianę zagospodarowania terenu.
Teza urzędowa
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Arkadiusz Despot - Mładanowicz Sędziowie Sędzia NSA Robert Sawuła (spr.) Sędzia del. WSA Agnieszka Wilczewska - Rzepecka Protokolant starszy sekretarz sądowy Olga Jasionek po rozpoznaniu w dniu 7 marca 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej R. Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 16 października 2019 r. sygn. akt II SA/Kr 876/19 w sprawie ze skargi R. Z. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia 29 maja 2019 r. znak: SKO.ZP/415/52/2019 w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 16 października 2019 r., II SA/Kr 876/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny (powoływany dalej jako: WSA) w Krakowie oddalił skargę R.Z. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie (SKO lub Kolegium) z 29 maja 2019 r., znak: SKO.ZP/415/52/2019, w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy. Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:
Jak wynika z ustaleń sądu wojewódzkiego, decyzją z 18 grudnia 2018 r., znak RIiR-III.6730.34.2018, Burmistrz Miasta i Gminy [...] po rozpatrzeniu wniosku E.S. orzekł o ustaleniu warunków zabudowy dla zamierzenia inwestycyjnego obejmującego zmianę sposobu użytkowania istniejącego budynku gospodarczego na budynek mieszkalny jednorodzinny na działkach nr [...] i [...] obr. [...], gmina [...].
Dalej w wyroku II SA/Kr 876/19 przywołano, że od decyzji tej odwołanie złożyła R.Z., a SKO powołaną na wstępie decyzją z 26 lipca 2019 r. utrzymało w mocy decyzję organu I instancji, jako podstawę prawną organ II instancji wskazał przepisy art. 59 ust. 1, art. 56 w zw. z art. 64 ust. 1, art. 61 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. 2018, poz. 1945, Upzp), § 1 - 9 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. 2003, Nr 164, poz. 1588, rozp. RM 2003), oraz art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2018, poz. 2096 ze zm., K.p.a.).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
