24.05.2023 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 24 maja 2023 r., sygn. II GSK 1806/22

Gry losowe

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Sędzia NSA Gabriela Jyż (spr.) Sędzia NSA Cezary Pryca po rozpoznaniu w dniu 24 maja 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 12 maja 2022 r., sygn. akt I SA/Ke 711/21 w sprawie ze skargi A. W. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Kielcach z dnia 19 października 2021 r., nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej z tytułu urządzania gier na automatach bez koncesji oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach wyrokiem z dnia 12 maja 2022 r. oddalił skargę A. W. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Kielcach z dnia 19 października 2021 r., w przedmiocie kary pieniężnej za urządzanie gry hazardowej bez koncesji.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:

w dniu 26 czerwca 2017 r. ujawniono w lokalu przy ul. W Ł [...] a w Ch. pięć urządzeń do gier o nazwie: HOT SPOT PLATINUM nr [...], MAKCASH nr [...], GEMINATOR nr [...], BLACK HORSE nr [...] i HOT SPOT ADMIRAŁ nr [...]. Ustalono, że nie wydano żadnemu podmiotowi koncesji na prowadzenie kasyna gry w przedmiotowym lokalu. Przeprowadzony na ujawnionych automatach eksperyment oraz zeznania świadków wykazały, że gry rozgrywane na ujawnionych urządzeniach zawierały element losowości. Gry rozgrywane na urządzeniach umożliwiały uzyskanie wygranej pieniężnej, wypłacanej przez obsługę.

Ustalenia te stały się podstawą decyzji Naczelnika Świętokrzyskiego Urzędu Celno - Skarbowego w Kielcach z 31 maja 2021 r., którą wymierzono skarżącemu karę pieniężną w łącznej wysokości 500.000 zł za urządzanie gry hazardowej bez koncesji.

Objętą skargą decyzją Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Kielcach utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu I instancji. W ocenie organu odwoławczego ujawnione urządzenia umożliwiały gry na automatach w rozumieniu art. 2 ust. 3 ustawy z 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 2094 ze zm., dalej: u.g.h.). Stwierdził, że skarżący zorganizował (stworzył) warunki do prowadzenia nielegalnych gier hazardowych na przedmiotowych automatach w skontrolowanym lokalu, tworząc tym samym miejsce prowadzenia nielegalnych gier hazardowych. Organ wskazał w tym zakresie, że skarżący zawarł z G. G., umowę najmu lokalu, w którym przeprowadzono kontrolę, przez co zapewnił miejsce pod wstawienie automatów do gier w tym lokalu, w którym nie była prowadzona żadna inna działalność gospodarcza. Zapewniła także personel, którego zadaniem była bieżąca obsługa zainstalowanych automatów, na których urządzano gry.

Sąd I instancji oddalając skargę na tą decyzję za niesporną uznał okoliczność ujawnienia w lokalu przy ulicy W. Ł. [...] a w Ch. pięciu urządzeń, które umożliwiają grę na automatach w rozumieniu art. 2 ust. 3 u.g.h. oraz że nie wydano żadnemu podmiotowi koncesji na prowadzenie gry w przedmiotowym lokalu. Wskazał, że spornym było czy organy prawidłowo ustaliły, że skarżący był urządzającym gry hazardowe, czego konsekwencją było nałożenie na niego kary pieniężnej.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne