Wyrok NSA z dnia 30 sierpnia 2023 r., sygn. I GSK 1942/19
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Hanna Kamińska Sędzia NSA Henryk Wach (spr.) sędzia del. NSA Anna Apollo Protokolant Kacper Tybuszewski po rozpoznaniu w dniu 30 sierpnia 2023 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 9 lipca 2019 r. sygn. akt III SA/Lu 79/19 w sprawie ze skargi [...] na decyzję Dyrektora Lubelskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia 2 stycznia 2019 r. nr [...] w przedmiocie przyznania płatności rolno-środowiskowo-klimatycznej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyrokiem z 9 lipca 2019 r. sygn. akt III SA/Lu 79/19 oddalił skargę [...] na decyzję Dyrektora Lubelskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z 2 stycznia 2019 r. w przedmiocie przyznania płatności rolno-środowiskowo-klimatycznych
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym sprawy.
[...] – dalej: skarżący, wnioskodawca lub strona - 18 maja 2018 r., wniósł o przyznanie płatności rolno-środowiskowo-klimatycznej (PROW 2014-2020) na rok 2018.
Kierownika Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARMiR) w Lublinie decyzją z 12 października 2018 r. przyznał wnioskodawcy płatność rolno-środowiskowo-klimatyczną na rok 2018 w łącznej wysokości [...] zł, w Wariancie: 5.4, obejmującym: Półnaturalne łąki wilgotne. Ostateczna wysokość przyznanej płatności wynikała z jej pomniejszenia o kwotę [...] zł ze względu na stwierdzone nieprawidłowości i niezgodności oraz zastosowanie z tego tytułu zmniejszenia.
Orzekając na skutek odwołania skarżącego Dyrektor Lubelskiego Oddziału Regionalnego ARMiR w lublinie decyzją z 2 stycznia 2019 r. utrzymał w mocy decyzję organu I instancji.
W uzasadnieniu organ odwoławczy wyjaśnił, że skarżący wnioskował o przyznanie płatności rolno-środowiskowo-klimatycznej (PROW 2014- 2020) na rok 2018 w Wariancie 5.4, obejmującym "Półnaturalne łąki wilgotne". Do płatności zgłoszono działki rolne: A1 o pow. 9,83 ha, B1 o pow. 1,66 ha oraz C1 o pow. 1,70 ha (działki o łącznej powierzchni 13,19 ha). W ramach wszczętego postepowania wniosek został poddany kontroli kryteriów kwalifikowalności, zgodnie z art. 59 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE L nr 347 z dnia 20 grudnia 2013 r., s. 549) Kontrola administracyjna przeprowadzona w oparciu o bazę referencyjną systemu LPIS (System Identyfikacji Działek Rolnych) wykazała nieprawidłowości w deklaracji powierzchni działek rolnych kwalifikujących się do przyznania płatności. Odnośnie działki ewidencyjnej nr 745/1 (działka rolna A1 (PRSK TUZ), część działki rolnej B1 (PRSK TUZ) oraz działka rolna C1 (PRSK TUZ) – z pierwotnie zadeklarowanej powierzchni 13,09 ha wykluczona została powierzchnia 1,15 ha. Wynikało to z tego, że maksymalny kwalifikowalny obszar trwałych użytków zielonych (MKO TUZ) na działce ewidencyjnej nr 745/1 wyniósł 11,96 ha, podczas gdy wnioskodawca zadeklarował działkę o pow. 13,11 ha. Powierzchnia zmniejszenia wyniosła więc 1,15 ha. W ten sposób część działki rolnej A1 zmniejszona została z powierzchni 9,75 ha do powierzchni 8,60 ha. Natomiast wyliczona procentowa różnica między powierzchnią działek rolnych zadeklarowanych we wniosku o przyznanie płatności a kwalifikowalną powierzchnią stwierdzoną w czasie kontroli administracyjnej (kontroli na miejscu) wyniosła 9,55% (różnica 1,15 ha pow. stwierdzona 12,04 ha x 100 %). Skoro różnica pomiędzy powierzchnią deklarowaną we wniosku a powierzchnią stwierdzoną wyniosła 1,15 ha, to w związku z tym dokonana została redukcja przyznanej kwoty o dwukrotność stwierdzonej różnicy (2 x 1,15 ha). Powierzchnia uprawniona do płatności wynosiła zatem w rzeczywistości 12,04 ha (powierzchnia stwierdzona). Sankcja ta skutkowała pomniejszeniem płatności o 2,30 ha (2 x 1,15 ha). Dlatego płatność rolno-środowiskowo-klimatyczna w ramach Wariantu: 5.4 – Półnaturalne łąki wilgotne, przyznana została do pow. 9,74 ha (12,04 ha – 2,30 ha). Stąd wysokość przyznanej płatności wyniosła ostatecznie [...] zł (9,74 ha x stawka za 1 ha wynosząca [...]zł).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty