28.03.2023 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 28 marca 2023 r., sygn. II GSK 2280/22

Telekomunikacja

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Sieńczyło-Chlabicz Sędzia NSA Małgorzata Korycińska Sędzia NSA Mirosław Trzecki (spr.) Protokolant Dorota Onyśk po rozpoznaniu w dniu 28 marca 2023 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 września 2022 r. sygn. akt VI SAB/Wa 41/22 w sprawie ze skargi A. S.A. w W. na bezczynność i przewlekłość Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w przedmiocie rozpoznania wniosku o udzielenie koncesji na nadawania programu telewizyjnego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na rzecz A. S.A. w W. 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 13 września 2022 r., sygn. akt VI SAB/Wa 41/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi A. S.A. w W. na bezczynność i przewlekłość Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w przedmiocie rozpoznania wniosku o udzielenie koncesji na nadawanie programu telewizyjnego: umorzył postępowanie w zakresie zobowiązania Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji do wydania decyzji (pkt 1), stwierdził, że doszło do bezczynności organu, która miała charakter rażącego naruszenia prawa (pkt 2), zasądził na rzecz skarżącej zwrot kosztów postępowania (pkt 3).

Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy:

Wnioskiem z 22 grudnia 2020 r., który wpłynął do KRRiT 23 grudnia 2020 r., A. S.A. w W. (dalej "skarżąca") wystąpiła do Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (dalej "KRRiT") o wydanie koncesji na rozpowszechnianie drogą rozsiewczą naziemną w sposób cyfrowy w multipleksie drugim oraz w sposób rozsiewczy satelitarny programu telewizyjnego o charakterze wyspecjalizowanym pod nazwą "B." na kolejny okres po wygaśnięciu koncesji wydanej 31 stycznia 2012 r., której termin upływał 25 lutego 2022 r. Wniosek skarżącej został złożony na ponad 14 miesięcy przed upływem terminu obowiązywania dotychczasowej, 10-letniej koncesji. Ustawa wymaga, by wniosek o przedłużenie koncesji został złożony nie później niż 12 miesięcy przed wygaśnięciem dotychczasowej koncesji.

WSA podkreślił, że przed Przewodniczącym KRRiT równolegle do postępowania o udzielenie koncesji na kolejny okres rozpowszechniania programu "B.", pół roku wcześniej zawisło analogiczne postępowanie rekoncesyjne dotyczące ogólnopolskiego programu informacyjnego "C.". Na gruncie wniosku złożonego 6 lutego 2020 r. KRRiT i jej Przewodniczący po raz pierwszy podnieśli kwestię niezgodności struktury kapitałowej skarżącej z art. 35 ust. 3 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2022 r. poz. 1722, dalej "u.r.t.") i wyłączeniu jej spod zastosowania art. 35 ust. 2 (ograniczenia dopuszczalnej liczby głosów i udziałów podmiotów spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego ("EOG") w spółkach-nadawcach, do maksymalnego pułapu 49%). Ostatecznie uchwałą z 22 września 2021 r. KRRiT upoważniła Przewodniczącego KRRiT do udzielenia A. koncesji na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod nazwą "C." na kolejny okres po wygaśnięciu koncesji i koncesja została przez Przewodniczącego KRRiT udzielona 24 września 2021 r. Oznacza to, że ustąpiły wcześniej stwierdzone przeszkody, co miałoby wpływ na szybkość postępowania w sprawie dotyczącej programu "B.".

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne