20.12.2023 Podatki

Postanowienie NSA z dnia 20 grudnia 2023 r., sygn. II FSK 2011/23

Podatek dochodowy od osób prawnych

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Sędzia NSA: Beata Cieloch po rozpoznaniu w dniu 20 grudnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej M. sp. z o.o. z siedzibą w W. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 maja 2023 r. sygn. akt III SA/Wa 986/23 w sprawie ze skargi M. sp. z o.o. z siedzibą w W. na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie z dnia 23 lutego 2023 r. nr 1401-ICK-1.4100.3.2023.IN w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych za 2020 r. postanawia: oddalić skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Postanowieniem z 25 maja 2023 r., sygn. akt III SA/Wa 986/23, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r., poz. 259, dalej: "p.p.s.a.") odrzucił skargę M. sp. z o.o. z siedzibą w W. (dalej: "skarżąca") na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie z dnia 23 lutego 2023 r. w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych za 2020 r.

Treść uzasadnienia zaskarżonego orzeczenia dostępna jest w serwisie internetowym CBOSA (orzeczenia.nsa.gov.pl).

W skardze kasacyjnej skarżąca zaskarżyła powyższe postanowienie w całości zarzucając na podstawie art. 174 pkt 2 p.p.s.a. naruszenie przepisów postępowania, które mogły mieć istotny wpływ na wynik sprawy, tj.:

1. naruszenie art. 3 § 2 pkt 2 p.p.s.a. w zw. z art. 77 ust. 2 w zw. z art. 45 ust. 1 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (dalej - "Konstytucja RP") oraz art. 61a § 2 ustawy z dnia z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. ze zm., poz. 775, dalej: "k.p.a."), poprzez błędną wykładnię skutkującą uznaniem, że skarżącej nie przysługuje skarga na postanowienie DIAS, podczas gdy kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie w sprawach skarg na postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, na które służy zażalenie albo kończące postępowanie a także na postanowienia rozstrzygające sprawę co do istoty - a postanowienie DIAS stwierdzające niedopuszczalność środka zaskarżenia kończy postępowanie w sprawie wniesionego przez skarżącą sprzeciwu wobec tego wykładnia ww. przepisu dokonana przez WSA we Wrocławiu nie może być rozumiana jako prokonstytucyjna, bowiem pozbawia ona skarżącą prawa do sądu;

2. naruszenie art. 58 § 1 pkt 6 p.p.s.a. w zw. art. 45 ust. 1 w zw. z art. 77 ust. 2 Konstytucji RP w zw. z art. 61a § 2 k.p.a. w zw. z art. 59 ust. 2 w zw. z art. 48 ust. 11 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 roku Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r., poz. 221 z późn. zm., dalej - "u.p.p.") poprzez błędną wykładnię ww. przepisów w sposób wskazujący na pozbawienie skarżącej prawa do sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia jej sporu z organami podatkowymi bez nieuzasadnionej zwłoki przez właściwy, niezależny, bezstronny i niezawisły sąd;

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne