Wyrok NSA z dnia 12 lipca 2023 r., sygn. III FSK 1106/22
Podatek od nieruchomości
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Krzysztof Winiarski (sprawozdawca), Sędzia NSA Jolanta Sokołowska, Sędzia WSA (del.) Anna Juszczyk-Wiśniewska, po rozpoznaniu w dniu 12 lipca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 13 lipca 2022 r. sygn. akt I SA/Bk 190/22 w sprawie ze skargi Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo N. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku z dnia 8 kwietnia 2022 r. nr 405.2/D-2/25/2022 w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2017 r. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 13 lipca 2022 r. wydanym w sprawie o sygn. akt I SA/Bk 190/22 ze skargi Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo [...] (dalej jako: "Skarżący") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku (dalej jako: "SKO w Białymstoku", "Organ odwoławczy") z dnia 8 kwietnia 2022 r., nr 405.2/D-2/25/2022, w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2017 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku (dalej jako: "WSA w Białymstoku", "Sąd pierwszej instancji") oddalił skargę.
Wymieniony wyrok, jak również inne przytoczone w niniejszym uzasadnieniu orzeczenia sądów administracyjnych, publikowane są na stronach internetowych Naczelnego Sądu Administracyjnego (https://orzeczenia.nsa.gov.pl).
Rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym.
Decyzją z 17 grudnia 2021 r., nr Fn.3120.2.2021, Wójt Gminy [...] (dalej jako: "Wójt") określił Nadleśnictwu wysokość zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2017 r. w kwocie 49.450,30 zł. Do podstawy opodatkowania przyjęto powierzchnię gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej – [...] m2 oraz budynki mieszkalne – [...] m2.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Białymstoku decyzją z 8 kwietnia 2022 r., nr 405.2/D-2/25/2022, utrzymało zaskarżone rozstrzygnięcie w mocy. W uzasadnieniu Organ odwoławczy wskazywał, że osią sporu jest problem czy grunty znajdujące się pod napowietrznymi liniami energetycznymi, objęte umową zawartą pomiędzy operatorem elektroenergetycznym a Skarżącym działającym w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, czy jako oznaczone symbolem "lasy" w ewidencji gruntów i budynków podatkiem leśnym. Kluczowa w rozpoznanej sprawie kwestia dotyczy użytego w przepisie art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 374 ze zm., dalej jako: "u.p.o.l.") sformułowania "zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej", co w niniejszej sprawie odnosiło się do lasów. Organ, za Naczelnym Sądem Administracyjnym wskazywał, że przez pojęcie "gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej" należy rozumieć faktyczne wykonywanie konkretnych czynności, działań na gruncie, powodujących dokonanie zamierzonych celów lub osiągnięcie konkretnego rezultatu, związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Spółki energetyczne, prowadząc działalność w zakresie przesyłu energii elektrycznej, wykorzystują w sposób trwały i nieincydentalny dla potrzeb tej działalności pasy techniczne pod napowietrznymi liniami energetycznymi, które zostały wytyczone w związku z przebiegającymi przez las liniami energetycznymi i które są niezbędne do prowadzenia przesyłu energii. Ponadto spółki te jako operatorzy są zobowiązane utrzymywać wskazane grunty w sposób umożliwiający bezpieczne i bezawaryjne funkcjonowanie linii napowietrznych przy uwzględnieniu szeregu przepisów prawa regulujących m.in. kwestie bezpieczeństwa, funkcjonowania i posadowienia linii energetycznych. Zdaniem Organu odwoławczego bezsporne jest, że działalność gospodarcza w zakresie dystrybucji energii elektrycznej jest prowadzona, a na gruntach będących w zarządzie Skarżącego posadowione są linie energetyczne będące własnością operatora sieci. Kolegium za nieprawidłowy uznało pogląd, że nieodzowną cechą zajęcia gruntu na prowadzenie działalności gospodarczej jest stan, w którym wyłączona jest w ogóle możliwość prowadzenia na tych gruntach innego rodzaju działalności (w niniejszej sprawie leśnej). Biorąc pod uwagę powyższe, SKO stanęło na stanowisku, że w sytuacji, gdy zawarcie umowy i treść umowy zawarta między Skarżącym a operatorem sieci nie budzi wątpliwości, nie jest już w takim razie zasadne prowadzenie dalszego postępowania w kierunku ustalenia jakiego rodzaju gospodarka leśna prowadzona jest na gruntach pod liniami energetycznymi.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty