07.12.2022

Wyrok NSA z dnia 7 grudnia 2022 r., sygn. III OSK 6919/21

Rada gminy nie ma uprawnienia do przyznawania nagrody spisowej komisarzowi spisowemu, ponieważ wynagrodzenie wójta oraz gratyfikacje dla pracowników samorządowych są ściśle określone przez prawo, a przepisy ustawy o powszechnym spisie rolnym nie przewidują takiego upoważnienia dla rady gminy.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Tamara Dziełakowska Sędziowie: sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak sędzia del. WSA Beata Jezielska (spr.) po rozpoznaniu w dniu 7 grudnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 20 maja 2021 r. sygn. akt II SA/Bk 220/21 w sprawie ze skargi Gminy S. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Podlaskiego z dnia 28 stycznia 2021 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały dotyczącej przyznania Wójtowi Gminy S. nagrody spisowej 1. oddala skargę kasacyjną. 2. zasądza od skarżącej Gminy S. na rzecz Wojewody Podlaskiego kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego

Uzasadnienie

Wyrokiem z 20 maja 2021 r. (sygn. akt II SA/Bk 220/21) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku, po rozpoznaniu skargi Gminy S. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Podlaskiego z dnia 28 stycznia 2021 r. w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały dotyczącej przyznania Wójtowi Gminy S. nagrody spisowej, na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity na dzień orzekania przez WSA Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm., dalej jako: p.p.s.a.), oddalił skargę.

W uzasadnieniu wyroku podniesiono, że zaskarżonym rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewoda stwierdził nieważność uchwały Nr XVIII/134/2020 Rady Gminy S. przyznającej Wójtowi Gminy nagrodę spisową w kwocie 6000 zł za pełnienie funkcji Gminnego Komisarza Spisowego podczas Powszechnego Spisu Rolnego w 2020 r. Wskazano, że zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt. 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2002 r., poz. 713 ze zm., dalej jako: u.s.g.) do wyłącznej właściwości rady gminy należy m.in. ustalanie wynagrodzenia wójta. Podano, że składniki wynagrodzenia nie mogą być jednak ustanawiane dowolnie, ale na podstawie ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1282 ze zm.; dalej jako u.p.s.). Podniesiono, że zgodnie art. 36 ust. 2 u.p.s. wójtowi, jako pracownikowi samorządowemu pochodzącemu z wyboru przysługują następujące składniki wynagrodzenia: wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za wieloletnią pracę, nagroda jubileuszowa, odprawa emerytalna, dodatkowe wynagrodzenie roczne. Wskazano, że w art. 36 ust. 6 u.p.s. zostali wymienieni "inni" pracownicy (tj. zastępca wójta, skarbnik, pozostali pracownicy), którym można przyznać nagrodę. Natomiast wójtowi nie przysługuje nagroda, gdyż nie przewiduje tego żaden przepis u.p.s. i potwierdza to orzecznictwo sądów administracyjnych. Wskazano, że wprawdzie rada gminy ustala wójtowi wynagrodzenie z mocy art. 18 ust. 2 u.s.g. w powiązaniu z przepisami u.p.s., ale nie może uzurpować sobie innych uprawnień z mocy ogólnego przepisu art. 18 ust. 1 u.s.g. do przyznawania wójtowi nagrody, bez względu na to, że uprawnienie do nagrody wynika z przepisów materialnych innej ustawy. Podano, że Wójt Gminy działał, podczas Powszechnego Spisu Rolnego w 2020 r. jako gminny komisarz spisowy i kierował pracami gminnego biura spisowego, gdyż takie obowiązki nakładała na wójtów w całej Polsce ustawa z dnia 31 lipca 2019 r. o powszechnym spisie rolnym z 2020 r. (Dz. U. z 2019, poz. 1728, dalej jako: u.p.s.r.). Ustawa ta przewidywała nagrody spisowe dla komisarzy spisowych (art. 23 ust. 1 pkt 3, ust. 3, ust. 4 u.p.s.r.), jednakże żaden jej przepis nie stanowił, przez jaki organ będą ustalane, a następnie wypłacane takie nagrody. Żaden przepis u.p.s.r. nie upoważnił także rady gminy do uchwalania nagrody spisowej dla wójta. Wskazano, że fundusze na ewentualne nagrody nie pochodziły z budżetów gminnych, tylko z budżetu Skarbu Państwa i funduszy Unii Europejskiej, a zatem gdyby była tzw. regulacja szczególna, to ustawodawca zawarłby odpowiedni, wyraźny przepis na ten temat w u.p.s.r.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne