16.11.2022

Postanowienie NSA z dnia 16 listopada 2022 r., sygn. III OW 100/22

Spór kompetencyjny/Spór o właściwość

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Tamara Dziełakowska (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Małgorzata Pocztarek Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski po rozpoznaniu w dniu 16 listopada 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Burmistrza Miasta i Gminy S. o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy Burmistrzem Miasta i Gminy S. a Komendantem [...] w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpatrzenia wniosku D. D. z dnia 22 czerwca 2022 r. w sprawie ustalenia i wypłaty świadczenia rekompensującego utracone wynagrodzenie dla żołnierza, który odbył ćwiczenia wojskowe w 2022 r. postanawia: wskazać Komendanta [...] jako organ właściwy w sprawie.

Uzasadnienie

Wnioskiem z 1 sierpnia 2022 r. Burmistrz Miasta i Gminy S. (dalej jako organ samorządu terytorialnego) zwrócił się do Naczelnego Sądu Administracyjnego o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy nim a Komendantem [...] (dalej jako dowódca jednostki wojskowej) w przedmiocie rozpatrzenia wniosku D. D. z 22 czerwca 2022 r. w sprawie ustalenia i wypłaty należnego świadczenia rekompensującego utracone wynagrodzenie dla żołnierza rezerwy w związku z odbyciem ćwiczeń wojskowych w 2022 r.

W uzasadnieniu wniosku o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego organ samorządu terytorialnego wskazał, że dnia 22 czerwca 2022 r. do Komendanta [...] wpłynął wniosek D. D. o przyznanie świadczenia pieniężnego rekompensującego z tytułu odbytych ćwiczeń wojskowych w dniach 6-15.06.2022 r. Dnia 11 lipca 2022 r. do Burmistrza Miasta i Gminy S. wpłynęło zawiadomienie o przekazaniu w/w wniosku według właściwości. Zdaniem organu samorządu terytorialnego, nie jest on organem właściwym do rozpoznania przekazanej mu w/w sprawy w związku z czym powstała konieczność zwrócenia się z wnioskiem do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Burmistrz Miasta i Gminy S. wniósł o uznanie Komendanta [...] jako organu właściwego oraz o zasądzenie zwrotu kosztów postępowania od dowódcy jednostki wojskowej. Wniosek został oparty na treści art. 312 ust. 1, 5, 10 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny oraz rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 maja 2022 r., zgodnie z którymi to na dowódcy wojskowym ciąży obowiązek ustalenia i wypłacenia rekompensaty za ćwiczenia wojskowe. Organ samorządu terytorialnego nie zgadza się również ze stwierdzeniem dowódcy wojskowego, że przepis art. 801 ust. 3 ustawy o obronie Ojczyzny odnosi się do szeroko pojętych ćwiczeń wojskowych z uwzględnieniem wypłat przedmiotowego świadczenia pieniężnego. W opinii organu powołany przepis ustawy o obronie Ojczyzny odnosi się jedynie do organizacji zaplanowanych w 2022 r. ćwiczeń wojskowych, realizacji planów i wydanych na tej podstawie dokumentów organizacyjnych i nie obejmuje okresu przed ich rozpoczęciem i po zakończeniu, a wypłata rekompensaty następuje zawsze po zakończeniu ćwiczeń. Organ samorządu zwrócił również uwagę na treść art. 801 ust. 4 ustawy o obronie Ojczyzny, zgodnie z którym jeżeli żołnierz odbył ćwiczenia na podstawie art. 801 ust. 3 ustawy o obronie Ojczyzny automatycznie staje się żołnierzem pasywnej rezerwy, co oznacza że zastosowanie ma art. 312 ustawy o obronie Ojczyzny.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty