18.11.2022 Ubezpieczenia

Wyrok NSA z dnia 18 listopada 2022 r., sygn. I OSK 21/22

Pomoc społeczna

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Mariola Kowalska (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska Sędzia NSA Monika Nowicka po rozpoznaniu w dniu 18 listopada 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Ministra Rodziny i Polityki Społecznej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 marca 2021 r. sygn. akt I SA/Wa 2191/20 w sprawie ze skargi G.L. na decyzję Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 lipca 2020 r., nr DSZ-V.5321.3335.2020.AC w przedmiocie odmowy przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 26 marca 2021 r., sygn. akt I SA/Wa 2191/20 po rozpoznaniu skargi G.L. na decyzję Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 lipca 2020 r., nr DSZ-V.5321.3335.2020.AC w przedmiocie odmowy przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia 27 maja 2020 r. nr KS-I.9470.3.38.2020.WS a także zasądził od organu na rzecz G.L. zwrot kosztów postępowania sądowego.

Powyższe rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

Skarżąca złożyła wniosek o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego na swojego niepełnosprawnego syna wskazując, że ojciec dziecka przebywa na terytorium Zjednoczonego Królewska i Irlandii Północnej (dalej "Wielka Brytania"). Do wniosku dołączono orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności syna z dnia [...] lipca 2009 r. wydane na stałe oraz oświadczenie, w którym wnioskodawczyni poinformowała o pobieraniu emerytury oraz deklarację chęci ubiegania się o "wypłacenie różnicy przysługującej między wysokością świadczenia pielęgnacyjnego a emerytury".

Decyzją z dnia 27 maja 2020 r. Wojewoda Warmińsko-Mazurski odmówił przyznania wnioskowanego świadczenia wyjaśniając, że na podstawie przedłożonych dokumentów w związku z uprawnieniem wnioskodawczyni do emerytury zgodnie z treścią art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2020 r. poz.111, dalej "u.ś.r.") nie zostały spełnione wymogi określone w tej ustawie uprawniające do przyznania wnioskowanego świadczenia.

Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, po rozpoznaniu odwołania skarżącej, powołaną na wstępie decyzją uznał, że w przedmiotowej sprawie organ I instancji działał w oparciu o przepisy rozporządzeń 883/2004 i 987/2009 oraz ustawy o świadczeniach rodzinnych. Organ przywołał treść art. 3 pkt 15a, art. 21 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 23a ust. 3 i 4 u.ś.r. Przywołał także art. 127 ust. 1 w związku z art. 126 oraz art. 2 lit. a ppkt iii umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej, z których wynika, że do końca 2020 r. prawo Unii Europejskiej, w tym przepisy rozporządzeń 883/2004 i 987/2009, mają zastosowanie w relacjach z Wielką Brytanią. Organ wyjaśnił, że powołane przepisy zawierają normy kolizyjne pozwalające uniknąć sytuacji, w której członkowie rodziny uprawnieni do świadczeń rodzinnych przebywający na terenie różnych państw Unii Europejskiej będą pobierać świadczenia i w jednym i w drugim państwie zgodnie z kryteriami ustawowymi przepisów prawnych tych państw. Następnie przywołał treść art. 67, art. 68 ust. 1 lit. a, art. 68 ust. 2 rozporządzenia 883/2004.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne