Świadczenie pielęgnacyjne dla opiekuna niepełnosprawnej osoby bliskiej: problem związku przyczynowego - Wyrok NSA z dnia 29 maja 2024 r., sygn. I OSK 1552/23
Przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego wymaga wykazania, że zakres opieki nad osobą niepełnosprawną uniemożliwia podjęcie zatrudnienia; fakt posiadania rodzeństwa zobowiązanego do alimentacji nie może być przesłanką odmowy.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Siegień Sędziowie: Sędzia NSA Marek Stojanowski (spr.) Sędzia NSA Jolanta Rudnicka po rozpoznaniu w dniu 29 maja 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej D.S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 21 listopada 2022 r., sygn. akt III SA/Kr 920/22 w sprawie ze skargi D.S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnowie z dnia 25 kwietnia 2022 r., nr SKO.NP/4115/141/2022 w przedmiocie odmowy przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia 1. uchyla zaskarżony wyrok, zaskarżoną decyzję oraz decyzję Burmistrza D. z 11 marca 2022 r., nr DŚ.5211.22.2021; 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnowie na rzecz D.S. kwotę 720 (siedemset dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 21 listopada 2022 r., sygn. akt III SA/Kr 920/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oddalił skargę D.S. (dalej również: "wnioskodawczyni", "skarżąca", "skarżąca kasacyjnie", "strona") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnowie (dalej również: "organ odwoławczy", "organ II instancji", "SKO", "Kolegium") z 25 kwietnia 2022 r., nr SKO.NP/4115/141/2022 w przedmiocie odmowy ustalenia prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością sprawowania opieki nad niepełnosprawną siostrą R.K.
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Decyzją z 11 marca 2022 r., nr DŚ.5211.22.2021, Burmistrz D. (dalej również: "Burmistrz", "organ I instancji"), na podstawie art. 1 ust. 2 pkt 1, ust. 2 pkt 1, ust. 3, art. 2 pkt 2, art. 3 pkt 11, pkt 21, art. 17, art. 23 ust. 1 i ust. 2, art. 24 ust. 1-4, art. 20 ust. 1-3 oraz art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. 2020 r., poz. 111 ze zm., dalej: "uśr"), § 10 rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 lipca 2017 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o przyznanie świadczeń rodzinnych oraz zakresu informacji, jakie mają być zawarte we wniosku, zaświadczeniach i oświadczeniach o ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1466), oraz art. 104, art. 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U z 2021 r., poz. 735 ze zm., dalej: "kpa") w związku z art. 617, art. 87, art. 128, art. 129 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2020 r., poz. 1359, dalej: "krio"), po rozpatrzeniu wniosku z 22 października 2021 r., odmówił stronie przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad niepełnosprawną siostrą. Wyjaśniając podstawy powyższego rozstrzygnięcia wskazał na przesłankę z art. 17 ust. 1b uśr, dotyczącą daty powstania niepełnosprawności, oraz brak związku przyczynowego pomiędzy sprawowaną opieką a rezygnacją przez wnioskodawczynię z zatrudnienia. Zdaniem Burmistrza, na treści decyzji zaważył również fakt posiadania przez wnioskodawczynię rodzeństwa, które – w ramach obowiązku alimentacyjnego –zobowiązane jest na równi z nią do świadczenia pomocy niepełnosprawnej.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty