02.12.2022

Wyrok NSA z dnia 2 grudnia 2022 r., sygn. II OSK 2977/19

Budowlane prawo

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Paweł Miładowski Sędziowie: sędzia NSA Tomasz Bąkowski sędzia del. WSA Grzegorz Antas (spr.) po rozpoznaniu w dniu 2 grudnia 2022 roku na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] S.A. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 24 stycznia 2019 r., sygn. akt II SA/Sz 1134/18 w sprawie ze skargi [...] S.A. z siedzibą w W. na decyzję Wojewody Zachodniopomorskiego z dnia 24 sierpnia 2018 r. nr AP-2.7840.110.4.2018.WPA w przedmiocie odmowy zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę 1. uchyla zaskarżony wyrok oraz zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Wojewody Zachodniopomorskiego na rzecz [...] S.A. z siedzibą w W. kwotę 1570 (jeden tysiąc pięćset siedemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wyrokiem z 24 stycznia 2019 r., II SA/Sz 1134/18 oddalił skargę [...] S.A. z siedzibą w W. na decyzję Wojewody Zachodniopomorskiego z 24 sierpnia 2018 r. nr AP-2.7840.110.4.2018.WPA w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę.

W odniesieniu do ustaleń faktycznych i prawnych, które stały za wydanym orzeczeniem, Sąd I instancji stwierdził, że w wyniku rozpatrzenia wniosku [...] S.A. z 12 lutego 2018 r. Starosta Gryficki decyzją z 24 kwietnia 2018 r. nr 194/2018, działając na podstawie art. 28, art. 33 ust. 1, art. 34 ust. 4 i art. 36 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r. poz. 1332 ze zm.), dalej: p.b., zatwierdził projekt budowlany i udzielił ww. inwestorowi pozwolenia na budowę obejmującego budowę stacji bazowej telefonii komórkowej sieci X nr [...] [...] na dachu budynku mieszkalnego wielorodzinnego wraz z instalacją elektryczną na działce nr ew. [...], obręb M.- [...], w miejscowości [...], gm. [...].

W wyniku rozpatrzenia odwołania złożonego przez R. W., Wojewoda Zachodniopomorski decyzją z 24 sierpnia 2018 r. na podstawie art. 138 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1257 ze zm.), dalej: k.p.a., uchylił zaskarżoną decyzję Starosty Gryfickiego oraz odmówił zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę. Uzasadniając podjęte rozstrzygnięcie, organ odwoławczy wyjaśnił, że przedmiotem inwestycji jest budowa stacji bazowej telefonii komórkowej składającej się z 9 anten sektorowych w 3 azymutach (85°, 175°, 265°) oraz 4 anten radiolinii. Teren inwestycji objęty jest ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonego uchwałą nr [...] Rady Miejskiej w [...]. z dnia 30 kwietnia 2005 r. (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego z 2005 r. Nr [...], poz. [...]) i znajduje się w obszarze elementarnym oznaczonym symbolem 23 MW (zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna). Organ zauważył, że do projektu dołączona została analiza środowiskowa, z której wynika, iż pola elektromagnetyczne o gęstości mocy większej niż 0,1 W/m2 nie będą występowały w wolnej przestrzeni niedostępnej dla ludności. Przedsięwzięcie nie zalicza się stąd ani do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, ani też do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, co powoduje, że inwestycja przed uzyskaniem pozwolenia na budowę nie wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach stosownie do przepisów ustawy z dnia 8 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach odziaływania na środowisko (Dz. U. z 2017 r. poz. 1435 ze zm.), dalej: u.o.o.ś. Prawidłowość przeprowadzenia kwalifikacji przedsięwzięcia pod względem wymagań środowiskowych, jak podniósł organ odwoławczy, budzi jednakże wątpliwości, albowiem nie uwzględnia ona treści § 3 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz. 71), dalej: r.p.m.z.o.ś. Zdaniem Wojewody, nie jest prawidłowe przyjęcie, że równoważną moc promieniowania izotropowego wyznacza się dla pojedynczej anteny także w przypadku, gdy na terenie tego samego zakładu lub obiektu znajduje się realizowana lub zrealizowana inna instalacja radiokomunikacyjna, radionawigacyjna lub radiolokacyjna. W tym zakresie nie należy bowiem pomijać treści § 3 ust. 2 pkt 3 r.p.m.z.o.ś., z którego wynika, że dla oceny oddziaływania tego rodzaju inwestycji na środowisko i ustalenia, czy mamy do czynienia z inwestycją mogącą znacząco oddziaływać na środowisko wymagane jest uwzględnienie kumulacji oddziaływań i zsumowanie parametrów tego samego rodzaju przedsięwzięcia (również z tej samej inwestycji). Instalację stacji bazowej wraz ze wszystkimi antenami sektorowymi należy traktować jako jeden zakład, o którym mowa w tym przepisie. Nie można wykluczyć, że ewentualne nakładanie się lub nachodzenie wiązek promieniowania emitowanych przez poszczególne anteny spowoduje, że moc promieniowania przekroczy w osi głównej promieniowania planowanej anteny wielkości wymienione w § 3 ust. 1 pkt 8 r.p.m.z.o.ś. Dla poczynienia prawidłowych ustaleń niezbędne jest określenie nie tylko mocy poszczególnych anten, ale i rozważenie ewentualnego nakładania się (nachodzenia) wiązek promieniowania emitowanych przez poszczególne anteny z uwzględnieniem możliwości zmian nachylenia anten. Wojewoda Zachodniopomorski zaznaczył, że dwukrotnie zwracał się do inwestora o przedłożenie poszerzonej analizy wpływu inwestycji na środowisko w celu wykazania norm wynikających z r.p.m.z.o.ś., jednakże przedstawione przez stronę wyjaśnienia nie doprowadziły do wyeliminowania braków dokumentacji projektowej. W związku z tym, że strona nie potwierdziła, iż planowane zamierzenie, jako całość, nie osiąga progów określonych w § 3 ust. 1 pkt 8 r.p.m.z.o.ś., organ odwoławczy nie miał możliwości wypełnienia dyspozycji art. 35 ust. 1 pkt 1 p.b., tj. sprawdzenia, czy przedłożony projekt budowlany spełnia wymagania ochrony środowiska.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne