14.12.2022

Wyrok NSA z dnia 14 grudnia 2022 r., sygn. III OSK 6042/21

Dostęp do informacji publicznej

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Tamara Dziełakowska Sędziowie: Sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz (spr.) Sędzia del. NSA Grzegorz Jankowski po rozpoznaniu w dniu 14 grudnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Dyrektora Generalnego Służby Więziennej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 marca 2021 r., sygn. akt II SA/Wa 1080/20 w sprawie ze skargi R.S. na decyzję Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 30 kwietnia 2020 r., nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 19 marca 2021 r., sygn. akt II SA/Wa 1080/20, po rozpoznaniu sprawy ze skargi R.S., uchylił zaskarżoną decyzję Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 30 kwietnia 2020 r., nr [...] oraz utrzymaną nią w mocy decyzję Dyrektora Okręgowej Służby Więziennej [...] z dnia 24 marca 2020 r., nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej.

Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:

R.S. wnioskiem z dnia 31 stycznia 2020 r. wystąpił do Okręgowego Inspektoratu Służby Więziennej [...] z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej w postaci "kopii wszystkich odpowiedzi na skargi uznane za zasadne lub częściowo zasadne z roku 2016".

Pismem z dnia 12 lutego 2020 r. organ wezwał wnioskodawcę do wykazania interesu publicznego uzasadniającego uzyskanie informacji publicznej przetworzonej.

W odpowiedzi na powyższe wezwanie, pismem z dnia 19 lutego 2020 r., wnioskodawca zakwestionował stanowisko organu co do kwalifikacji żądanej informacji publicznej.

Dyrektor Okręgowej Służby Więziennej [...] decyzją z dnia 24 marca 2020 r., wydaną na podstawie art. 16 ust. 1 w zw. z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r., poz. 1429 ze zm., dalej "u.d.i.p."), odmówił udostępnienia żądanej informacji publicznej, z uwagi na brak po stronie wnioskodawcy szczególnie istotnego interesu publicznego uzasadniającego udzielenie żądanej informacji publicznej przetworzonej. Organ wskazał, że w okresie podanym przez wnioskodawcę do organu wpłynęła duża ilość skarg, z czego jedynie część została uznana za zasadne lub częściowo zasadne. Wydanie wnioskodawcy pewnej grupy skarg wyodrębnionych według wskazanego kryterium oznacza, że mamy do czynienia z informacją przetworzoną. W celu jej udostępnienia należy odszukać akta poszczególnych skarg w zasobach archiwalnych i zweryfikować całą dokumentację w niej zalegającą pod względem kryteriów ujętych we wniosku. Następnie dokumenty te należy poddać przekształceniom polegającym na pozbawieniu ich danych umożliwiających identyfikację poszczególnych podmiotów (osób fizycznych i prawnych), a także usunięciu treści nie objętych przedmiotem wniosku. Z uwagi na liczbę rozpoznanych skarg przez organ w okresie objętym wnioskiem, czas konieczny do wykonania kserokopii dokumentów podlegających udostępnieniu, jak również koszt ich przygotowania, czynności te obciążałyby organ w sposób istotny, przekraczający bieżące możliwości. Udzielenie żądanej informacji publicznej jest zajęciem czasochłonnym i wymaga zaangażowania w ich pozyskanie określonych środków osobowych i finansowych, które w obecnej chwili przekraczają możliwości organu. Funkcjonariusz rozpoznający merytorycznie wniosek zajmuje samodzielne stanowisko służbowe, a organ nie ma możliwości zaangażowania w proces wytworzenia informacji publicznej innych funkcjonariuszy. Na powyższe ograniczenia ma również fakt wprowadzenia przez Ministra Zdrowia w dniu 20 marca 2020 r. na terenie kraju stanu epidemii, co skutkuje ograniczeniami w zakresie sposobu i czasu pełnienia służby przez funkcjonariuszy i pracowników Służby Więziennej. Podjęcie działań organizacyjnych i zaangażowanie środków osobowych niezbędnych do udzielenia wnioskowanej informacji wiązałoby się z koniecznością zaangażowania do tych czynności innych funkcjonariuszy jednostki, co nie pozostałoby bez negatywnego skutku dla realizacji zadań służbowych, zakłócając prawidłowy tok funkcjonowania jednostki.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne