26.05.2022 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 26 maja 2022 r., sygn. III OSK 1376/21

Służba celna

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Mirosław Wincenciak Sędziowie Sędzia NSA Rafał Stasikowski (spr.) Sędzia NSA Grzegorz Jankowski po rozpoznaniu w dniu 26 maja 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Szefa Krajowej Administracji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 marca 2019 r., sygn. akt II SA/Wa 1983/18 w sprawie ze skargi P. S. na postanowienie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z dnia 12 września 2018 r., nr [...] w przedmiocie stwierdzenia niedopuszczalności odwołania oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 7 marca 2019 r., sygn. akt II SA/Wa 1983/18, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi P. S. na postanowienie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z 12 września 2018 r., nr [...], w przedmiocie stwierdzenia niedopuszczalności odwołania, uchylił zaskarżone postanowienie.

Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.

Pozwem z 20 września 2017 r. wniesionym do Sądu Rejonowego w Przemyślu - IV Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych, skierowanym przeciwko Izbie Administracji Skarbowej w Rzeszowie, P. S. wniósł o ustalenie istnienia stosunku służby od 1 września 2017 r. i przywrócenie do służby w charakterze funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej na poprzednich warunkach służby

i uposażenia obowiązującego przed 1 września 2017 r.

W uzasadnieniu pozwu przedstawił przebieg swojej służby. Wskazał, że w świetle ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1948, ze zm.; zwanej dalej "p.w.KAS") Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie miał obowiązek złożenia mu propozycji służby. Podniósł, że użyty przez ustawodawcę w art. 165 ust. 7 ww. ustawy zwrot "odpowiednio" oznacza, że dotychczasowi pracownicy otrzymują propozycję pracy, a funkcjonariusze - propozycję służby. Stwierdził, że stosunek służby na podstawie aktu mianowania jest stosunkiem, w którym organ jednostronnie i władczo kształtuje sytuację prawną funkcjonariusza. W związku z tym, skoro nie otrzymał decyzji o zwolnieniu ze służby, to jego stosunek służbowy na podstawie aktu mianowania nadal istnieje.

Postanowieniem z 9 stycznia 2018 r., sygn. akt [...], Sąd Rejonowy w Przemyślu - IV Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych stwierdził swoją niewłaściwość i przekazał sprawę do rozpoznania jako właściwemu - Szefowi KAS. W uzasadnieniu wskazał, że powód pełnił służbę jako funkcjonariusz Służby Celnej. Brak przedstawienia propozycji pełnienia służby skutkował wygaśnięciem stosunku służbowego na podstawie art. 170 ust. 1 pkt 1 p.w.KAS. Zdaniem Sądu konsekwencją powyższego jest uznanie, iż wygaśnięcie stosunku służbowego powoda należy traktować jak zwolnienie ze służby (art. 170 ust. 3 p.w.KAS). W ocenie Sądu nastąpiło wygaśnięcie stosunku służby powoda, pomimo że nie została wydana formalna, indywidualna decyzja o zwolnieniu powoda ze służby. W zaistniałym stanie faktycznym - zdaniem Sądu Rejonowego w Przemyślu - należy więc uznać, że brak propozycji pełnienia służby w Izbie Administracji Skarbowej - jest decyzją, w rozumieniu art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2096 ze zm.; zwanej dalej: "k.p.a."), skutkującą zwolnieniem ze służby, która podlega zaskarżeniu.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne