16.12.2022

Wyrok NSA z dnia 16 grudnia 2022 r., sygn. II OSK 2431/22

Administracyjne postępowanie

 

Dnia 16 grudnia 2022 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Paweł Miładowski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 16 grudnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. Z. i M. Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 czerwca 2022 r., sygn. akt VII SA/Wa 985/22 w sprawie ze sprzeciwu M. Z. i M. Z. od decyzji Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 28 kwietnia 2022 r., nr 451/22 w przedmiocie odstąpienia od nałożenia obowiązków oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 29 czerwca 2022 r., sygn. akt VII SA/Wa 985/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił sprzeciw na zaskarżoną decyzję Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, zwanego dalej "WINB", w przedmiocie odstąpienia od nałożenia obowiązków. Stan faktyczny i prawny sprawy przedstawia się następująco.

Decyzją z dnia 15 października 2021 r., Nr IIOT/309/2021, Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego, zwany dalej "PINB", dla m.st. Warszawy, na podstawie art. 51 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 51 ust. 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333), zwanej dalej "P.b.", po rozpatrzeniu sprawy dotyczącej robót budowlanych prowadzonych na terenie działki nr [...] z obrębu [...] przy [...] w W., odstąpił od nałożenia na inwestorów (skarżących) obowiązków wynikających z art. 51 ust. 1 pkt 2 P.b.

Organ I instancji relacjonując przebieg postępowania wskazał, że na ww. działce realizowany jest budynek na podstawie pozwolenia na budowę. Stwierdzono, że w obrysie budynku przebiega nitka sieci gazowej, prawdopodobnie niskiego ciśnienia, zabezpieczona szalunkiem drewnianym i obsypką, oraz nitka przyłącza elektroenergetycznego, zawieszona na kantówkach. Nitka gazowa wykazana była w projekcie zagospodarowania terenu jako do usunięcia. W projekcie zagospodarowania widniał zapis o konieczności usunięcia ww. kolizji przed rozpoczęciem robót budowlanych w uzgodnieniu z gestorem sieci i ewentualnymi stronami trzecimi. Niemniej w administracyjnym toku instancji, tj. przed wydaniem ww. decyzji, PINB ustalił (w oparciu o oględziny i inne dowody), że przewód podziemny gazu biegnący przez działkę, stanowiący przyłącze dla sąsiedniej nieruchomości został usunięty. Usunięty został również podziemny kabel elektroenergetyczny biegnący w pobliżu przyłącza gazu. Organ odnosząc się do podnoszonego w postępowaniu stanowiska P. sp. z o.o. wyjaśnił, że zatwierdzony projekt budowlany nie przewidywał pozostawienia przyłącza gazowego (nie odnosił się też do przyłącza elektroenergetycznego) w miejscu realizacji budynku, jego przełożenie nastąpiło w związku z kolizją z budynkiem. Kwestie dotyczące usunięcia spornego przyłącza gazu mieszczą się w relacjach cywilno-prawnych. Wobec usunięcia przyłącza gazowego z nieruchomości, nie ma w chwili obecnej kolizji pomiędzy budynkiem biurowo-usługowym, a przyłączem gazowym. Nie ma zatem podstaw do nakładania jakichkolwiek obowiązków względem usuniętego przyłącza gazowego. Powyższe ustalenia organu nadzoru budowlanego, stanowiły o braku podstaw do nałożenia na inwestorów prowadzących roboty budowlane na przedmiotowej nieruchomości, obowiązków określonych w art. 51 ust. 1 P.b.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne