Wyrok NSA z dnia 24 listopada 2022 r., sygn. I GSK 2776/18
Opłaty administracyjne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Michał Kowalski (spr.) Sędzia NSA Joanna Salachna Sędzia del. WSA Tomasz Smoleń po rozpoznaniu w dniu 24 listopada 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 29 listopada 2017 r., sygn. akt I SA/Łd 962/17 w sprawie ze skargi A. Z. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Łodzi z dnia 29 października 2014 r., nr 360000-IAGW-9116-486/2014/AA w przedmiocie opłaty paliwowej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od A. Z. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Łodzi kwotę 2700 (dwa tysiące siedemset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wyrokiem z dnia 29 listopada 2017 r., sygn. akt I SA/Łd 962/17 na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (aktualnie: Dz. U. 2022 r., poz. 329 – powoływanej dalej jako p.p.s.a.) oddalił skargę A. Z. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Łodzi z dnia 29 października 2014 r. w przedmiocie określenia opłaty paliwowej za sierpień 2012 r. Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym sprawy.
W dniu 14 lipca 2014 r. Naczelnik Urzędu Celnego w P. T. wszczął z urzędu postępowanie w celu określenia wysokości zobowiązania w opłacie paliwowej za sierpień 2012 r. i decyzją z 29 sierpnia 2014 r. określił skarżącemu zobowiązanie w opłacie paliwowej za ww. okres w wysokości 14 618,30 zł. Jako podstawę wyliczeń opłaty organ celny przyjął ilość paliwa wynikającą z decyzji Dyrektora Izby Celnej w Łodzi określającej zobowiązanie w podatku akcyzowym.
Po rozpoznaniu odwołania Dyrektor Izby Celnej w Łodzi utrzymał w mocy decyzję organu pierwszej instancji. W uzasadnieniu organ odwoławczy przytoczył m.in. treść przepisów art. 37h ust. 1 i 2, art. 37j ust. 1 pkt 4, art. 37k ust. 1, art. 37o ust. 1 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz.U. z 2012 r., poz. 931, ze zm. - dalej: u.a.p.), a następnie wskazał, że zgodnie z art. 37m ust. 4 u.a.p. stawka opłaty paliwowej w 2012 r. wynosiła 127,98 zł za tonę paliw silnikowych i ustalona została obwieszczeniem Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2011 r. w sprawie wysokości stawki opłaty paliwowej na rok 2012 (M.P. Nr 115, poz. 1161). Dyrektor Izby Celnej w Łodzi podkreślił, że podstawę wydania decyzji w przedmiocie opłaty paliwowej stanowiły ustalenia zawarte w decyzjach Naczelnika Urzędu Celnego w P. T. z 18 marca 2014 r. oraz Dyrektora Izby Celnej w Łodzi z 12 czerwca 2014 r., dotyczących określenia podatnikowi zobowiązania w podatku akcyzowym. Z powołanych rozstrzygnięć wynikało, że niemożliwe było nawiązanie kontaktu z osobami reprezentującymi dostawcę paliwa dla podatnika, a tym samym nie można było ustalić czy na wcześniejszym etapie obrotu uiszczono podatek akcyzowy od nabytego przez stronę wyrobu akcyzowego. Powyższe oznaczało, że nie było możliwe ustalenie także czy od tego oleju napędowego została uiszczona opłata paliwowa.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty