Wyrok NSA z dnia 28 kwietnia 2022 r., sygn. II GSK 1898/18
Drogi publiczne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Kuba Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia del. WSA Cezary Kosterna (spr.) Protokolant Anna Pańczyk po rozpoznaniu w dniu 28 kwietnia 2022 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej (...) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 lipca 2018 r. sygn. akt VI SA/Wa 695/18 w sprawie ze skargi (...) na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia (...) r. nr (...) w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Opolskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z (...)., nr (...); 3. zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego kwotę 7075 (siedem tysięcy siedemdziesiąt pięć) złotych na rzecz (...) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Przedmiotem kontroli instancyjnej jest wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 3 lipca 2018 r. sygn. akt VI SA/Wa 695/18. Wyrokiem tym została oddalona skarga (...) na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z (...) r. nr (..) w przedmiocie kary pieniężnej.
Sąd I instancji wydał zaskarżony wyrok w następującym stanie sprawy:
17 października 2017 r. w miejscowości (...) na drodze krajowej nr 46, po której dopuszcza się ruch pojazdów o nacisku pojedynczej osi napędowej do 10 t, został zatrzymany do kontroli 5-osiowy pojazd członowy składający się z dwuosiowego ciągnika siodłowego marki Mercedes - Benz o nr rej. (...) wraz z trzyosiową naczepą marki Kaessbohrer o nr rej. (...). Pojazdem członowym kierował (...), który wykonywał przewóz drogowy papieru (ładunek podzielny) na trasie Niemcy - Polska, realizując przewóz na rzecz (...) (dalej: Skarżący lub Strona). W wyniku zmierzenia i zważenia pojazdu członowego stwierdzono, że nacisk pojedynczej osi napędowej pojazdu członowego wynosił 12,1 t (po odjęciu błędu w wysokości 2 % zaokrąglonych do 0,1 t w górę), co stanowiło przekroczenie o dopuszczalnej normy o 2,1 t, czyli o 37 %. Opolski Wojewódzki Inspektor Transportu drogowego w związku z tym naruszeniem nałożył na Skarżącego karę w wysokości 15 000 zł za brak zezwolenia kategorii VII. Jako podstawę prawną wskazano art. 2 pkt 35a, art. 64 ust. 1 i ust. 2, art. 64d, art. 140aa ust. 1, ust. 3 pkt 1 art. 140ab ust. 1 pkt 3 lit c) i ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1260, dalej: prd) i art. art. 41 ustawy z dnia 21 marca 1985 o drogach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1260, dalej: udp).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty