24.08.2022 Ubezpieczenia

Wyrok NSA z dnia 24 sierpnia 2022 r., sygn. II GSK 518/19

Samorząd terytorialny

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia del. WSA Cezary Kosterna (spr.) Protokolant Dorota Onyśk po rozpoznaniu w dniu 24 sierpnia 2022 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej przy udziale Prokuratora Prokuratury Okręgowej w [...] G. W. skargi kasacyjnej Rady Miasta [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 6 grudnia 2018 r. sygn. akt III SA/Kr 1027/18 w sprawie ze skargi Wojewody [...] na uchwałę Rady Miasta [...] z dnia [...]czerwca 2018 r. nr [...] w sprawie określenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży na terenie Miasta [...] 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Rady Miasta [...] na rzecz Wojewody [...] 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi kasacyjnej wniesionej przez Radę Miasta Z. jest wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 6 grudnia 2018 r. sygn. akt III SA/Kr 1027/18. Wyrokiem tym w wyniku rozpoznania skargi Wojewody Małopolskiego stwierdził nieważność uchwały Rady Miasta Z. z 28 czerwca 2018 roku Nr [...] w sprawie określenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży na terenie Miasta Z. (dalej: Uchwała).

Sąd I instancji wydał zaskarżony wyrok w następującym stanie sprawy:

Przedmiotowa uchwała wydana została na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 poz. 994, dalej: ustawa o samorządzie gminnym lub usg) oraz art. 12 ust. 1 i ust. 7 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2016 r. poz. 487 z późn. zm., dalej: ustawa o przeciwdziałaniu alkoholizmowi). Ustalała dla terenu Gminy Miasto Z. maksymalną liczbę zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży: 1) o zawartości do 4,5% alkoholu oraz piwa - 350 zezwoleń, 2) o zawartości powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa) - 350 zezwoleń, 3) o zawartości powyżej 18% alkoholu - 350 zezwoleń. Ustalała też maksymalną liczbę zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży: 1) o zawartości do 4,5% alkoholu oraz piwa - 180 zezwoleń, 2) zawartości powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa) - 180 zezwoleń, 3) zawartości powyżej 18% alkoholu - 150 zezwoleń

Na powyższą uchwałę skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie wniósł Wojewoda Małopolski, wnosząc o stwierdzenie jej nieważności w całości. W uzasadnieniu skargi Wojewoda Małopolski wskazał, że przedmiotowa uchwała w swojej pierwotnej wersji przedłożonej do konsultacji społecznych przewidywała zupełnie inną (niższą) liczbę zezwoleń na sprzedaż alkoholu w miejscu oraz poza miejscem sprzedaży. Wojewoda wskazał też na uchwałę Nr [...] Rady Miasta Z. z dnia 24 maja 2018 roku zmieniającej uchwałę Nr [...] z dnia 12 grudnia 2013 roku w sprawie uchwalenia Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Z. na lata 2014 - 2019. W uchwale tej zapisano między innymi, iż głównym celem programu jest: 1) ograniczenie występowania problemów związanych z nadużywaniem alkoholu oraz przeciwdziałanie narkomanii; 3) ograniczenie nadużywania alkoholu oraz używania substancji psychoaktywnych wśród mieszkańców, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży; 5) odpowiednie kształtowanie polityki w zakresie zasad usytuowania i limitowania punktów sprzedaży napojów alkoholowych, w tym kontrolowanie przestrzegania prawa. Natomiast w celach szczegółowych programu w pkt 8 zapisano - ograniczenie dostępności alkoholu poprzez uwzględnienie wielkości miasta, jego układu przestrzennego w procesie tworzenia prawa miejscowego, charakteru, wprowadzenie ograniczeń przy uwzględnieniu liczby osób czasowo przebywających w mieście (turyści). W szczególności sprzedaż alkoholu w sklepach oraz w lokalach gastronomicznych sprzedających alkohol powinna zostać ograniczona w pobliżu przedszkoli, szkół, domów pomocy społecznej oraz obiektów kultu religijnego, gdzie regularnie odbywają się zgromadzenia wiernych. W ocenie Wojewody zaskarżona Uchwała jest niezgodna z przepisem art. 12 ust. 7 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, bowiem nie uwzględnia postanowień Załącznika nr 1 do uchwały Nr [...] Rady Miasta Z. z dnia 24 maja 2018 roku.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty