Wyrok NSA z dnia 22 października 2021 r., sygn. I OSK 707/21
Wypłata świadczenia pielęgnacyjnego w wysokości odpowiadającej różnicy pomiędzy ustawową wysokością tego świadczenia i wysokością emerytury (netto), pozostawałaby w sprzeczności z treścią art. 17 ust. 3 ustawy o świadczeniach rodzinnych, który wysokość świadczenia pielęgnacyjnego określa jednoznacznie kwotowo i nie pozwala na samodzielne określanie jego wysokości przez organ administracji w oparciu o jakiekolwiek przesłanki.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Monika Nowicka Sędziowie sędzia NSA Jolanta Rudnicka (spr.) sędzia NSA Zygmunt Zgierski po rozpoznaniu w dniu 22 października 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 22 stycznia 2021 r., sygn. akt II SA/Łd 316/20 w sprawie ze skargi A. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu z dnia [...] marca 2020 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wyrokiem z dnia 22 stycznia 2021r., sygn. akt II SA/Łd 316/20, po rozpoznaniu skargi A. M., uchylił zaskarżoną decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu z dnia [...] marca 2020 r. nr [...] oraz poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy Bolesławiec z dnia [...] stycznia 2020 r. (znak [...]) w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego.
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
Decyzją z [...] stycznia 2020 r. Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bolesławcu (dalej GOPS w Bolesławcu), działając z upoważnienia Wójta Gminy Bolesławiec, odmówił A. M. przyznania świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad córką M. M., ur. [...] 1988 r. powołując się na art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. a) ustawy z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2020 r. poz. 111 z późn. zm. - dalej "u.ś.r"). Organ I instancji uznał, że przeszkodą w uwzględnieniu wniosku jest fakt, iż wnioskodawczyni ma ustalone prawo do emerytury z ZUS od maja 2019 r.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty