Wyrok NSA z dnia 6 października 2021 r., sygn. I OSK 537/21
Skoro zawieszenie prawa do emerytury skutkuje wstrzymaniem jej wypłaty, to uznać należy, że eliminuje się w ten sposób negatywną przesłankę wyłączającą nabycie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego (art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. a u.ś.r.).
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska Sędziowie sędzia NSA Iwona Bogucka (spr.) sędzia del. WSA Arkadiusz Blewązka po rozpoznaniu w dniu 6 października 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 9 grudnia 2020 r. sygn. akt II SA/Go 647/20 w sprawie ze skargi M. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w G. z dnia [...] września 2020 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim wyrokiem z 9 grudnia 2020 r., II SA/Go 647/20, po rozpoznaniu sprawy ze skargi M. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w G. z [...] września 2020 r., nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego w punkcie I. uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Burmistrza M. z [...] lipca 2020 r., nr [...] i w punkcie II. zasądził od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w G. na rzecz skarżącej kwotę 480 złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
Decyzją z [...] lipca 2020 r. Burmistrz M. odmówił przyznania M. K. (dalej: skarżąca) świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej z powodu niespełnienia warunku określonego w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 111; dalej: u.ś.r.).
Odwołanie od tej decyzji złożyła skarżąca.
W wyniku rozpoznania odwołania skarżącej od powyższej decyzji Samorządowe Kolegium Odwoławcze w G. (dalej: Kolegium) decyzją z [...] września 2020 r. utrzymało ją w mocy. W uzasadnieniu Kolegium wskazało, że z ustalonego w sprawie stanu faktycznego wynika, iż mąż wnioskodawczyni - R. K. jest niezdolny do samodzielnej egzystencji do dnia 30 listopada 2021 r., przy czym stan ten powstał po osiągnięciu przez niego pełnoletniości (orzeczenie Lekarza Orzecznika ZUS Oddział w G. z [...] listopada 2018 r.), wymaga całodobowej opieki, którą sprawuje skarżąca. Skarżąca otrzymuje emeryturę z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, której wysokość jest niższa od kwoty świadczenia pielęgnacyjnego (od 1 marca 2020 r. wynosi 912,00 zł) i jest to jej jedyny dochód. Kolegium wyjaśniło, że konsekwencją wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 21 października 2014 r. w sprawie K 38/13 (OTK-A 2014/9/104), dotyczącego art. 17 ust. 1b u.ś.r. jest to, że nawet w sytuacji, gdy niepełnosprawność męża strony powstała w wieku dorosłym, nie pozbawia to jej prawa do świadczenia pielęgnacyjnego, pod warunkiem spełnienia innych wymogów wskazanych w przepisie art. 17 u.ś.r. Kolegium powołało się na treść art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. a) u.ś.r. podkreślając, że z treści tego przepisu wyraźnie wynika, iż świadczenie pielęgnacyjne nie przysługuje, jeżeli osoba sprawująca opiekę ma ustalone prawo do m.in. emerytury. Przepis ten, w ocenie Kolegium stanowi zatem zamkniętą regulację normującą możliwość przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Zdaniem Kolegium prawa tego nie można wywodzić z innych, niż wskazanych w treści tego przepisu zdarzeń i sytuacji, ani z innych ustaw. Przyjęcie odmiennego poglądu oznaczałoby zanegowanie zasady praworządności wyrażonej w art. 7 Konstytucji RP, wymagającej przestrzegania prawa zarówno przez obywateli, jak i organy administracji. Gdyby bowiem ustawodawca, mając na względzie rozwiązanie systemowe pomocy publicznej, przewidywał możliwość wyboru pomiędzy świadczeniami, o których mowa w art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. a) bądź b) u.ś.r., a świadczeniem pielęgnacyjnym, dałby temu niewątpliwie wyraz w przepisach u.ś.r. Organy administracji nie mają zatem żadnej podstawy prawnej by w zaistniałej sytuacji dokonać swoistego "wyrównania" pomiędzy kwotą przyznanej emerytury a wysokością świadczenia pielęgnacyjnego, ani nie mogą pomijać okoliczności, że emerytura jest skarżącej wypłacana, co powoduje wykluczenie z kręgu uprawnionych do pobierania świadczenia pielęgnacyjnego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty