28.09.2021

Wyrok NSA z dnia 28 września 2021 r., sygn. II GSK 717/21

Ruch drogowy

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Mirosław Trzecki Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia del. WSA Urszula Wilk (spr.) po rozpoznaniu w dniu 28 września 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. (...)spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka - spółki komandytowej z siedzibą w S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 9 grudnia 2020 r. sygn. akt III SA/Lu 502/20 w sprawie ze skargi P. (...)spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka - spółki komandytowej z siedzibą w S. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie z dnia (...)czerwca 2020 r. nr (...) w przedmiocie kary za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od P. (...)spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka - spółki komandytowej z siedzibą w S. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie kwotę 2700 (dwa tysiące siedemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 9 grudnia 2020 r., sygn. III SA/Lu 502/20 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie oddalił skargę P. (...)spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka - spółki komandytowej z siedzibą w S. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie z [...] czerwca 2020 r. nr [...] w przedmiocie kary za przejazd pojazdem ponadnormatywnym.

Sąd pierwszej instancji przedstawił stan faktyczny z którego wynikało, że [...] listopada 2019 r. na terenie przejścia granicznego w H. został poddany kontroli pojazd członowy - trzyosiowy ciągnik z trzyosiową naczepą, wykonujący przejazd w ramach międzynarodowego przewozu drogowego na rzecz skarżącej spółki. Wyniki kontroli zostały opisane w protokołach z [...] listopada 2019 r.

Wynik dynamicznego ważenia pojazdu wskazał na przekroczenie nacisku drugiej osi pojazdu, będącej składową grupy osi, składającej się z dwóch osi napędowych, przy odległości (d) między osiami składowymi nie mniejszej niż 1,30 m i nie większej niż 1,80 m o 140 kg (tj. przekroczenie dopuszczalnej wartości o 1,47%) przy dopuszczalnym przewidzianym przepisami prawa nacisku osi składowej wchodzącej w skład grupy osi wynoszącym 9,5 tony dla każdej osi. Wyniki powtórnego ważenia pojazdu (bowiem kierowca skorzystał z prawa do przeprowadzenie powtórnego ważenia) na wadze dynamicznej, potwierdziły przekroczenie nacisku drugiej osi pojazdu będącej składową grupy osi składającej się z dwóch osi napędowych, przy odległości (d) między osiami składowymi nie mniejszej niż 1,30 m i nie większej niż 1,80 m o 100 kg (przekroczenie dopuszczalnej wartości o 1,05%) przy dopuszczalnym przewidzianym przepisami prawa nacisku osi składowej wchodzącej w skład grupy osi wynoszącym 9,5 tony dla każdej osi. Do ustaleń faktycznych przyjęto wynik korzystniejszy dla strony.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne